8 kunstbruggen geopend op route Oranje Loper
Sinds 14 december is Amsterdam acht verlichte ‘kunstbruggen’ rijker. Gekleed in dikke jassen verzamelden bewoners, bouwers en kunstenaars zich op de hulpbrug naast de Molenslootbrug. Hier gaf Melanie van der Horst, wethouder Verkeer en Openbare Ruimte, het startsein voor de opening door samen met kunstenaar Marc Selanno een lint door te knippen.
Daarna werden de andere hulpbruggen een voor een bezocht, waarbij iedereen zich verwonderde over de weerspiegelingen van onder andere liefdesparen, een grachtenvlinder en een octopus in het water. Zoals een bewoner het samenvatte: “Het ziet er sprookjesachtig uit.”
Oversteek en verlichting
Bijna alle hulpbruggen zijn nu te gebruiken als extra oversteek voor voetgangers. Alleen de hulpbrug over de Singelgracht is nog niet helemaal klaar. De geplaatste ledverlichting die in alle hulpbruggen zit is nodig om het wegdek te verlichten. Zo kunnen voetgangers veilig de brug over. We werken nog aan de felheid van de verlichting van de hulpbrug over de Bilderdijkgracht.
Hulpbruggen worden kunstbruggen
Om de werkzaamheden aan de bruggen te kunnen uitvoeren, zijn op de route van de Oranje Loper acht tijdelijke hulpbruggen gebouwd. Hierin liggen alle kabels en leidingen die normaal in de bruggen zitten. Zo blijven gas, water, elektriciteit, telefonie en internet het gewoon doen als we aan de bruggen werken.
Omdat de hulpbruggen voor langere tijd nodig zijn, wilden we er samen met de buurt iets moois van maken. In maart 2022 ontvingen bewoners en ondernemers een flyer in de bus met drie ontwerpen voor de hulpbrug in hun buurt. Met een unieke stemcode konden ze stemmen op hun favoriet.
Fotografie: Gitte Spinder
OVER ORANJE LOPER
Programma Oranje Loper vernieuwt de Nieuwezijds Voorburgwal en de straten en negen vaste bruggen van Raadhuisstraat tot Mercatorplein. De bruggen zijn zo’n 100 jaar oud en in slechte staat. De bruggen worden constructief helemaal vernieuwd, maar behouden hun monumentale uiterlijk. De monumentale onderdelen worden gerestaureerd en teruggeplaatst. Het werk gebeurt in een zogenaamde 'corridoraanpak', waarbij in dit geval negen bruggen op rij in één aanpak worden vernieuwd zodat in één keer de hele route wordt veiliggesteld. In de straten is tevens weinig ruimte voor alle soorten verkeer. Deze krijgen daarom een nieuwe inrichting, met meer ruimte voor voetgangers, fietsers, de tram en groen. De vernieuwing van de bruggen en straten op de route van Raadhuisstraat tot Mercatorplein wordt in bouwteamverband voorbereid door Mobilis, Dura Vermeer en de gemeente Amsterdam.