ASSET Rail tekent spoorcontract Eemland
Donderdag 18 juli tekenden ProRail en ASSET Rail het nieuwe onderhoudscontract voor contractgebied Eemland. Daarmee blijft het onderhoud in dit contractgebied voor de komende 5 jaar in handen van ASSET Rail.
De afgelopen 6 jaar werd in dit contractgebied al door ASSET Rail aan het spoor gewerkt. Het aantal storingen is in deze periode bijna gehalveerd. Het nieuwe contract gaat in op 1 december 2019 en omvat het totale spooronderhoud. Denk daarbij aan onderhoud van de wissels, seinen, overwegen en beveiliging. Tijdens het werk moeten de reizigers en de omwonenden zo min mogelijk hinder ondervinden van het werk. Het betekent vaak werken in de nacht als het rustig is op het spoor en dan met respect voor de omgeving.
Contractgebied
Het contractgebied Eemland loopt grofweg tussen Naarden-Bussum, Hilversum, Amersfoort en de lijnen richting Utrecht tot aan ongeveer Utrecht Overvecht en Blauwkapel. De lijn van Maarn tot Rhenen behoort ook tot het gebied. Het team dat nu al op en rond deze sporen werkt voor het huidige onderhoudscontract, blijft dat ook de komende 5 jaar binnen het nieuwe contract doen. ASSET Rail is tevens op zoek naar nieuwe collega's; technici voor de gebieden baan, seinwezen, energievoorziening, werkvoorbereiders en uitvoerders.
Innovatie
Bij ASSET Rail staat innovatie hoog op de agenda. Met gebruik van data en technische innovaties is beter te voorspellen waar storingen zich voordoen. Met deze specifieke kennis kan ASSET Rail het onderhoud plegen voordat er storingen zijn. Dat vraagt om extra functies zoals bijvoorbeeld data-analisten, die data en ict kunnen koppelen. Mensen die zich tot het spoor aangetrokken voelen, kunnen zich bij ASSET Rail melden.