Vorige
Blog

Blog trainee Lars van Rooij | “Door het traineeship ben ik een stuk zekerder”

In het derde jaar van de hbo-opleiding Civiele Techniek volgde Lars (24) een stage bij Dura Vermeer Railinfra. Daarna wist hij één ding zeker: werken aan het spoor, dát is wat hij wil doen. Om te onderzoeken welke functie het best bij hem past, begint hij na zijn opleiding aan een traineeship bij Dura Vermeer Railinfra. Een goede keuze. Lars: “Het traineeship heeft mij kennis en ervaring opgeleverd, maar ook persoonlijk veel gebracht. Ik ben nu een stuk zelfverzekerder en mondiger.”

Zijn stage bij een ander bouwbedrijf in het eerste jaar van zijn opleiding was weinig uitdagend. In zijn derde jaar komt Lars bij Dura Vermeer Railinfra terecht. Dat was anders. Lars: “Er heerste een goede sfeer. Iedereen was enthousiast dat ik er was. Ook kon ik bij alle collega’s aankloppen met mijn vragen. Er was geen sprake van hiërarchie.” Hij heeft het zo naar zijn zin dat hij zijn stage met anderhalve maand verlengt. Lars: “Ik mocht veel doen en aangeven wat ik wilde leren. Ik merkte al snel: dit is mijn plek.” Na het afronden van zijn opleiding meldt hij zich daarom aan voor het traineeship van Dura Vermeer Railinfra. “Over de sector was ik zeker”, vertelt Lars. “Ik wilde alleen het type functie nog onderzoeken. Het traineeship bood me die kans.”

Perron 4, station Tilburg, april 2023

Werkvoorbereider, ontwerper en kostenprijsdeskundige

Lars start zijn traineeship als werkvoorbereider. In die rol is hij verantwoordelijk voor het plannen van de spoorwerkzaamheden en het maken van een logistiek plan. Lars: “ Ik zocht uit welke machine wanneer over welk spoor kon rijden, zodat de werkzaamheden efficient uitgevoerd konden worden.” Ook koopt hij de benodigde materialen in en neemt hij geregeld een kijkje op locatie. “Het is een combinatie van binnen en buiten werken”, vertelt Lars. “Vaak onder grote tijdsdruk en in de nachten en weekenden, wanneer er minder treinverkeer is.” Ook al is Lars verdergegaan met zijn traineeship, hij is tot op de dag van vandaag nog steeds  als werkvoorbereider betrokken bij de aanpassingen rondom Station Tilburg. Lars: “Ik vind het leuk om te doen en ze hebben mij hard nodig. Ik doe dit nu voor één dag in de week en zoals het er nu naar uitziet ga ik het einde van het project ook meemaken als werkvoorbereider op dat project.”

In de tweede periode van zijn traineeship werkt Lars bij het ingenieursbureau van Dura Vermeer Railinfra. Als ontwerper maakt hij tekeningen van het spoor in AutoCAD en overlegt hij veel met ontwerpers van andere disciplines. Denk hierbij aan treinbeveiliging, telecommunicatie en energievoorziening. Lars: “Samen zorgen we ervoor dat alle ontwerpen op elkaar aansluiten.” Het werken als ontwerper bevalt hem goed. “Ik vind het leuk om dingen tot in detail uit te zoeken en om te weten dat wat ik ontwerp ook daadwerkelijk wordt gebouwd. Daarnaast zijn het meestal grote projecten waar je met veel mensen van verschillende disciplines aan werkt. Als de eerste trein dan over het spoor rijdt, is iedereen trots op het resultaat.”

Op dit moment werkt Lars, in de derde en laatste periode van zijn traineeship, als kostenprijsdeskundige op de tenderafdeling. Daar berekent hij de kosten voor projecten waarop Dura Vermeer Railinfra wil inschrijven. Lars: “Ik kijk dan altijd eerst goed naar het contract. Waar moet het eindproduct aan voldoen en wat hebben we daarvoor nodig?” Vervolgens maakt hij een lijst van de benodigde materialen, machines en mensen, vraagt hij offertes uit bij leveranciers en berekent vervolgens hoe ze het project kunnen realiseren onder de beste voorwaarden, de laagste prijs en met zo min mogelijk belasting voor het milieu.

Studenten enthousiasmeren

Om zijn enthousiasme voor het spoor over te brengen aan studenten maakt Lars lesprogramma’s voor de Hogeschool Utrecht en Haagse Hogeschool. Lars: “Veel studenten weten niet wat railinfra inhoudt. Dat komt omdat ze vooral veel lessen krijgen over waterbouw en wegenbouw.” Volgens hem denken studenten dat railinfra eenvoudig is. “Dat is een misvatting,” zegt Lars. “Het is enorm uitdagend.” Voor de Hogeschool Utrecht organiseert hij één les voor de minor Railtechniek. Voor de Haagse Hogeschool ontwikkelde hij samen met een collega een compleet vak. Lars: “We verzorgen drie workshops voor dat vak. Het is leuk om met collega’s studenten te enthousiasmeren voor de railinfra en om te zien dat de studenten na afloop van de workshop een beter beeld hebben van wat de spoorbranche inhoud.”

Voordelen van het traineeship

Samen met de andere trainees bezoekt Lars projecten van Dura Vermeer door het hele land, bijvoorbeeld de IJsselbruggen in de A12 of projecten in de Rotterdamse Haven. Daarnaast organiseren ze intervisies waarin ze samen een casus uit de praktijk bespreken en volgen ze een training van de Baak, speciaal ontwikkeld voor jonge professionals om hun talenten te ontwikkelen. De nadruk van de training ligt op persoonlijk leiderschap, maar de deelnemers leren ook gesprekstechnieken en presentatievaardigheden. Lars: “Door het traineeship heb ik niet alleen inhoudelijke kennis opgedaan. Het heeft me ook op persoonlijk vlak veel gebracht. Ik ben nu veel mondiger.”

“Wat ik ook leuk vind om te vermelden,” zegt Lars, “is dat ik als trainee echt word gezien door mijn collega’s.” Hij vertelt dat er in aanloop naar de zomer een groot project aankomt. De hoofduitvoerder heeft hem gevraagd om mee te werken. Lars: “Je wordt gezien als een volwaardig onderdeel van het team. Je hebt je eigen taken en verantwoordelijken, en de opdrachten die je doet verdwijnen niet in een la. Dat vind ik zo fijn aan dit traineeship.”

PON-lijn Amersfoort

Ook voor de uitvoering wordt Lars met enige regelmaat gevraagd om te ondersteunen bij de werkzaamheden. Zo ook met het leggen van een wissel in Amersfoort.

PHS Station Tilburg

Lars vindt het mooi om te zien hoe de werkzaamheden van verschillende disciplines samenkomen tot één resultaat en dat hij zijn eigen voorbereidingen werkelijkheid ziet worden zoals hier in Tilburg.

Toekomstplannen

In september zit zijn tijd als trainee bij Dura Vermeer erop. “Wat ik dan ga doen?” vraagt Lars. “Ik denk aan de slag als werkvoorbereider. De combinatie van binnen en buiten werken bevalt mij goed. Gewoon de schouders eronder en gaan!”

Heb jij oog voor detail en interesse in werken aan het spoor? Word dan trainee bij Dura Vermeer Railinfra?

Deel deze pagina

Vragen? Onze specialisten helpen je graag!