Buitendienststelling Spooromgeving Geldermalsen succesvol verlopen: nieuw spoor in dienst
Station Geldermalsen heeft er een nieuw perron en spoor bij. Afgelopen week is op het project SpoorOmgeving Geldermalsen onder andere gewerkt aan de aanleg van de MerwedeLingelijn die, aan het einde van de laatste en succesvolle buitendienststelling, op 28 augustus tijdig en conform planning in gebruik is genomen. De eerste trein vertrok om 06.38 van het nieuwe perron 7.
Door de grondige voorbereiding van het werk voorafgaand aan de buitendienststelling is het werk op een veilige en beheerste manier uitgevoerd.
Het nieuw aangelegde spoor start ter hoogte van de Hooglandscheweg in Tricht en loopt tot aan het station van Geldermalsen. Op deze manier is het spoor voor de Qbuzz-treinen losgekoppeld van het hoofdspoor. De MerwedeLingelijn hoeft hierdoor geen andere sporen meer te kruisen en kan onafhankelijk van het andere treinverkeer rijden.
Door de aanleg van de MerwedeLingelijn is het invoegen van de regionale trein op het druk bereden hoofdspoor niet meer nodig. Dit biedt ruimte voor meer treinen op de twee sporen tussen Utrecht en Den Bosch. Daarnaast verhoogt het de betrouwbaarheid van de dienstregeling op beide spoorlijnen. Dat komt doordat de verstoringen op het ene traject dan geen gevolgen meer hebben voor het andere. Bijkomend voordeel is dat de betrouwbaarheid van de infrastructuur vergroot wordt door minder wissels.
De spoorwegonderdoorgang in Tricht
Tijdens de buitendienststelling in de laatste week van augustus is de laatste spoorwegovergang in Tricht uit dienst genomen om een spoorwegonderdoorgang te realiseren. Na de voorbereidende werkzaamheden zijn de prefab betonelementen (van 6,5 x 2,4 x 3,5 meter groot en 60.000 kilo per element) op hun plek gehesen. De betonelementen die op een andere locatie zijn gemaakt werden met vrachtwagens door de smalle straten van Tricht naar de locatie gebracht vanwaar een grote kraan ze op de juiste plek heeft gehesen. Eind december gaat de onderdoorgang open voor voetgangers, mensen met een functiebeperking en fietsers met rijwiel aan de hand.
SpoorOmgeving Geldermalsen
Aangezien het goederen- en reizigersvervoer groeit in Nederland is het nodig dat het spoorwegnet geschikt is voor deze vraag. De drukke treinlijn Amsterdam – Utrecht – Eindhoven is bijvoorbeeld een drukke spoorlijn met 6 intercity's per uur. Geldermalsen ligt op deze lijn en er zijn aanpassingen op het spoor en de perrons nodig om aan deze vraag te kunnen voldoen. De MerwedeLingelijn wordt aangesloten op een derde spoor, hierdoor hoeven die treinen niet meer het drukke spoor van Amsterdam – Utrecht – Eindhoven te kruisen. De werkzaamheden worden uitgevoerd door De Lingense Alliantie, een combinatie van Dura Vermeer, Mobilis en ProRail.