Vorige
Nieuws

Combinatie Crommelijn levert werk spoorzone Delft op

Op woensdag 4 juli leverde Combinatie CrommeLijn het laatste deel van project Spoorzone op aan ProRail, Ontwikkelingsbedrijf Spoorzone Delft en Gemeente Delft. Daarmee is na bijna tien jaar bouwen de eindmijlpaal van het project bereikt.

In 2008 gunde ProRail de bouw van de spoortunnel aan Combinatie CrommeLijn (CCL). De uiteindelijke opdracht bestond uit de realisatie van de tunnel, de bouw van een nieuw treinstation, een parkeergarage, twee ondergrondse fietsenstallingen en de herinrichting van de openbare ruimte.

EINDMIJLPAAL

Het spoorviaduct is inmiddels verdwenen, de trein rijdt al enkele jaren door de Willem van Oranje-tunnel en ook de Prinsenhofgarage en de twee ondergrondse fietsenstallingen zijn in gebruik genomen. De afronding van de grote civiele werken werd in januari al groots gevierd met Delft en al haar inwoners. De afgelopen weken legde CCL de laatste hand aan de nieuwe openbare ruimte. Daarmee levert de aannemerscombinatie ook het laatste gedeelte van het werk op en is de eindmijlpaal bereikt.

SAMENWERKING

Rick Pattipeilohy, directeur van CCL: ‘Samenwerking is het sleutelwoord tijdens de bouw van de Spoorzone. Intensieve en vooral prettige samenwerking tussen ProRail, OBS en CCL. En natuurlijk de samenwerking met de buurt en het begrip en uithoudingsvermogen van bewoners en bedrijven: indrukwekkend!’. Rob de Weijze, bouwmanager van ProRail, beaamt dit: ‘Ik kijk met trots terug op dit werk van de afgelopen tien jaar. Dankzij de goede samenwerking met CCL hebben we hier een fantastisch resultaat neergezet.’

METAMORFOSE

‘Het ontwerp dat Joan Busquets ruim 10 jaar geleden maakte, heeft geleid tot een metamorfose van de voormalige spoorzone,’ aldus Isidoor Hermans, directeur Ontwikkelingsbedrijf Spoorzone Delft. ‘Het spoor heeft nu definitief plaats gemaakt voor een nieuw stuk stad.’ Na de oplevering door CCL droeg Ontwikkelingsbedrijf Spoorzone Delft (OBS) de openbare ruimte op haar beurt over aan Gemeente Delft, waarmee het beheer van het gebied in handen van de gemeente komt.

NIEUW DELFT

CCL vertrekt nog niet meteen uit de Spoorzone: deze zomer verricht zij de laatste herstel- en opruimwerkzaamheden in het gebied. Tot en met 2025 wordt er door andere partijen rond en ten zuiden van station Delft verder gebouwd aan het stadsdeel Nieuw Delft. Het ondergronds brengen van het spoor heeft de ontwikkeling van dit gevarieerde woon- en werkmilieu mogelijk gemaakt, met circa 1.000 - 1.500 nieuwe woningen, 40.000 m² aan stedelijke functies, ontmoetingsplekken, boulevards en een stadspark.

Deel deze pagina

Maak meer carrièrestappen

Bekijk onze openstaande vacatures of lees meer over onze projecten.