Croeselaan in Utrecht voorzien van duurzaam asfalt
Op 14 en 15 juli was de Croeselaan tijdelijk afgesloten voor autoverkeer, zodat Dura Vermeer kon asfalteren. Op zaterdag zijn de bestaande kruisingen opengebroken om de funderingen te vervangen. De kruisingen zijn aan het eind van de dag volgens planning weer opnieuw geasfalteerd. De volgende dag is over de hele Croeselaan een toplaag aangebracht met een mengsel van epoxybitumen. Hierdoor wordt de levensduur van het asfalt in deze duurzame straat minimaal verdubbeld.
“Ondanks het ontzettend warme weer, was het een leuke klus om te doen. De Croeselaan ligt midden in het centrum van Utrecht, waardoor veel wandelaars en fietsers ons projectgebied passeerden. Zij namen de tijd om de werkzaamheden te bekijken”, vertelt Rick van der Wielen, manager middelgrote projecten.
OOG VOOR OMGEVING
Voorafgaand aan het weekend heeft Dura Vermeer contact gehad met bedrijven zoals de hoofdvesting van Rabobank, horeca en omwonenden om de planning en werkzaamheden aan de hand van tekeningen te bespreken. Op verzoek van omwonenden zijn de werkzaamheden op beide dagen na 09:00 uur gestart en om 22.00 uur beëindigd in verband met geluidsoverlast. De weg is maandagochtend weer opengesteld voor verkeer.
OPLEVERING 15 AUGUSTUS 2018
Het asfalteren van de Croeselaan is klaar. Dura Vermeer gaat nu aan de slag met de laatste werkzaamheden: het inrichten van de middenberm tussen de twee autowegen. De middenberm wordt een park met kunstwerken en bankjes, zodat medewerkers van Rabobank bijvoorbeeld buiten kunnen lunchen. Daarnaast wordt een innovatie gestart met een trottoir dat energie opwekt wanneer er mensen over lopen.
EPOXYBITUMEN
Asfalt bestaat uit steen en bitumen. Bitumen is als het ware het bindmiddel van het asfalt. Het maakt het asfalt hard en zeer draagkrachtig. Epoxybitumen bevat kunststof dat de prestatie van het asfalt sterk verbetert. Een normale asfaltdeklaag gaat, afhankelijk van het type en het gebruik, zo’n 10 tot 15 jaar mee. Met dit nieuwe mengsel wordt de levensduur minimaal verdubbeld. Dat levert niet alleen besparing op in het onderhoud van wegen, maar beperkt ook de overlast voor weggebruiken én het materiaalverbruik neemt af.