De bouw van de Passerelle, de nieuwe duurzame loopbrug over het spoor in Zwolle, is gestart
Op de foto v.l.n.r.: Gerdien Rots (wethouder gemeente Zwolle), Martijn Dadema
(gedeputeerde Provincie Overijssel), André van der Vegt (directeur bij Dura Vermeer) en
Danou Veenhof (directeur regio Noord Oost ProRail).
Foto: Pedro Sluiter
feestelijk startmoment bouw
De bouw van de nieuwe duurzame loopbrug, de Passerelle, over het Zwolse spoor is officieel gestart. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in de Spoorzone hebben Gerdien Rots (wethouder gemeente Zwolle) en Martijn Dadema (gedeputeerde Provincie Overijssel) de officiële start van de bouw van de Passerelle symbolisch gemarkeerd door een grote houten duurzame sleutel over te dragen aan André van der Vegt (directeur bij Dura Vermeer) en Danou Veenhof (directeur regio Noord Oost ProRail).
Verbinding in de stad
Met de komst van de Passerelle ontstaat een doorlopende wandelroute door Zwolle. De loopbrug over het spoor verbindt de historische binnenstad aan de noordkant van het station met het nieuwe centrumgebied Spoorzone aan de zuidzijde. Het wordt een uitnodigende plek om de stad te doorkruisen, te ontdekken en met elkaar af te spreken.
De entree van de Passerelle aan de zuidzijde, naast het busstation
De loopbrug van onderaf gezien
Milieuvriendelijk en verrassend
De Passerelle wordt ruim 130 meter lang, 10 meter breed en 7,5 meter hoog en gebouwd van duurzaam Europees naaldhout. Voor de fundering wordt circulair beton gebruikt. Bouwen met hout is milieuvriendelijk en draagt bij aan onze Net Zero-ambitie. De CO2-uitstoot daalt met ruim 70% ten opzichte van het gebruik van staal. De trappen naar de loopbrug worden aan beide zijden passend bij hun omgeving.
Wethouder Gerdien Rots: 'Met de bouw van deze duurzame loopbrug komt de wens van de gemeente Zwolle om het groenste station van Nederland te worden weer een stap dichterbij. Ruim honderd jaar geleden was er ook al een loopbrug, maar deze zal echt bijzonder zijn; een visueel hoogtepunt. We verbinden met de Passerelle de historische binnenstad aan de vernieuwde Spoorzone en creëren zo een groeiend en kloppend hart voor Zwolle en de regio.'
Parkachtige inrichting
De nieuwe loopbrug wordt een opgetilde straat en een prettige plek om te verblijven. Open en overzichtelijk ingericht met verschillende wandelpaden. De S-vormige slinger, de houten constructie en de parkachtige inrichting zorgen voor een warme en vriendelijke uitstraling. Er komen banken en mooie uitkijkpunten over de stad en het treinverkeer. De bomen, struiken en bloemperken dragen bij aan de biodiversiteit. Op deze manier is de brug voor mens en dier een prettige plek. De Passerelle wordt een wandelgebied waar de fietser te gast is. Fietsers kunnen van de brug gebruikmaken, lopend met de fiets aan de hand. Er komen liften aan beide kanten en ook bij het busperron zodat mensen die slecht ter beenzijnof in een rolstoelzittenook de brug op kunnen.
Andre van der Vegt, directeur bij Dura Vermeer: ‘Met de officiële start van de Passerelle zetten we de eerste stap van het bouwen van dit duurzame icoon van Zwolle. Dit ambitieuze project realiseert de eerste houten brug over het spoor én in deze omvang in heel Nederland. De Passerelle is niet alleen een mijlpaal voor de stad Zwolle, maar ook voor CO2-neutraal bouwen. We zijn daarom vereerd om als bouwpartner betrokken te zijn bij de bouw van het groenste stationsgebied van Nederland We zijn vastbesloten om met de gemeente Zwolle en ProRail dit unieke project tot een succes te maken’.
Vanaf medio 2025 kunnen Zwollenaren en reizigers op de nieuwe Passerelle wandelen.
Op naar Net Zero
Dura Vermeer werkt aan een groenere, betere en duurzame toekomst. Elke dag opnieuw. Wij hebben een kraakhelder doel. In 2030 is onze CO2-uitstoot gehalveerd en in 2050 zelfs naar nul. Dit lukt ons niet alleen: met al onze collega’s en iedereen in de keten kunnen we de teller versnellen. Ook dit initiatief telt op naar nul uitstoot. Vanaf de start met de hubs is al circa 95000 kg CO2 bespaard! Zo gaan we samen ‘Op naar Net Zero’. Meer weten?