Dura Vermeer en Hyundai geven vervolg aan pilot emissieloze bouwkeet op basis van Vehicle to Load
Na een succesvolle pilot in oktober 2021 waarbij getest is of de bouwketen volledig op accu’s van elektrische auto’s kunnen draaien, geven Dura Vermeer en Hyundai een vervolg aan deze duurzame innovatie. Op 1 maart is gestart met de vervolgpilot, waar de focus op de mens en gedrag ligt.
Diverse bouwplaatsmedewerkers van Dura Vermeer testen de komende maand of zij in de dagelijkse praktijk met de Hyundai IONIQ 5, die beschikt over Vehicle to Load-technologie, als energiebron kunnen fungeren. Want de techniek kan het doen, maar zijn "wij" er wel klaar voor? ‘Je auto inzetten als energiebron vraagt om ander gedrag dan we nu gewend zijn. Jij bent de sleutel tot een werkende bouwkeet en dus verantwoordelijk’, vertelt Anne Koudstaal, Innovatiemanager bij Dura Vermeer. ‘Samen testen we of deze technologie ons gedrag en de cultuur rondom emissieloos werken kunnen veranderen. Wordt het gebruikelijk om bij aankomst op de bouwplaats direct de auto te koppelen aan de bouwkeet? Wat betekent het als de auto niet volledig is opgeladen? De bouwplaatsmedewerker tijdens werktijd een tandartsafspraak heeft? Op deze vragen hopen we antwoord te krijgen’.
Jeroen Tas, Marketing Directeur Hyundai Motor Nederland: ‘We zijn blij dat onze eerste pilot met Dura Vermeer nu een vervolg krijgt. De Vehicle to Load technologie van de IONIQ 5 biedt veel mogelijkheden om het werk op een bouwplaats gemakkelijker te maken. Mooi om te zien welke rol onze nieuwste 100% elektrische CUV kan vervullen. Ook over gebruiksgemak en tijdswinst heeft ons Koreaanse merk goed nagedacht, en dat is iets wat we in deze pilot goed zullen monitoren’.
‘Grote steden kondigen aan dat bouwverkeer op korte termijn volledig elektrisch moet zijn om de uitstoot in hun stad te verminderen, logisch’, vertelt Barbara Huizink, business unit manager bij Dura Vermeer. ‘Dura Vermeer neemt hier al diverse maatregelen voor als het gaat om bouwmaterieel, maar als het mogelijk is om elektrische auto’s met Vehicle to Load-technologieën in te zetten voor een emissieloze bouwkeet en andere toepassingen, kunnen we nóg grotere stappen zetten. Gewoon als medewerker zelf! Als we onze 150 bouwketen aansluiten op elektrische auto’s, kan ons dat op jaarbasis een CO2-besparing van 4,4 miljoen kilo opleveren. Daarnaast besparen we op de traditionele aggregaat, fossiele brandstoffen, vervuiling en geluidsoverlast’.
Elektrisch vlaggenschip
Ook voor deze pilot stelt Hyundai de Hyundai IONIQ 5 ter beschikking; deze keer twee exemplaren om het gebruik door Dura Vermeer-werknemers nog beter te kunnen beoordelen. Deze state-of-the-art batterij-elektrische auto is voorzien van de allernieuwste Vehicle to Load (V2L)-technologie. De technologie maakt het mogelijk om de energie van de batterij te gebruiken om andere elektrische apparaten van stroom te voorzien. De gemiddelde stroomvraag van een standaard bouwkeet ligt tussen de 6 tot 8 kWh per dag. De V2L-functie van de IONIQ 5 heeft een vermogen van 3,6 kW. Het accupakket van de auto, in combinatie met de maximale stroomvraag van de bouwkeet, moet voldoende zijn voor dagelijks woon-werkverkeer en stroomvoorziening voor de keet. Achter de Hyundai IONIQ 5 kan tevens een aanhanger worden gehangen tot 1600 kilogram, wat een groot voordeel is op de bouwplaats.
Uitstoot op
Eén van de duurzaamheidsambities van Dura Vermeer is “Uitstoot op 0”. Dit betekent onder andere dat Dura Vermeer vanaf 2025 volledig emissievrij wil werken op de bouwplaatsen. Dit gebeurt al door te werken vanuit centrale hubs om transportbewegingen te reduceren, zoveel mogelijk elektrisch materieel in te zetten en zonne-energie op te wekken voor mobiele oplaadcontainers en duurzame bouwketen. De inzet van elektrische auto’s voor stroom is een mooie volgende stap richting het waarmaken van deze ambitie.