Dura Vermeer en Van Doorn slaan de handen ineen met Haarsma Groep en Bakker Transport voor gladheidsbestrijding in Friesland
De taken van (infra)bouwbedrijven zijn allang niet meer alleen uitvoerend. Tegenwoordig ontzorgen we opdrachtgevers en eindgebruikers van wegen, tunnels en viaducten. Een mooi voorbeeld hiervan is gladheidsbestrijding. Afgelopen winter gingen vanuit bouwcombinatie Dura Vermeer en Van Doorn al vele strooiwagens de weg op in Noord-Brabant en Noord-Holland. De komende winters voegen we daar Friesland aan toe.
De komende vijf winterseizoenen gaat de bouwcombinatie voor Rijkswaterstaat zout strooien op de wegen rondom Drachten en Harlingen. Werkzaamheden die je niet direct verwacht van bouwbedrijven, maar die wel exemplarisch zijn voor de shift naar “ontzorgen” die in de sector gaande is. Het contract dat de bouwcombinatie is aangegaan behelst daarom het veilig en begaanbaar houden van wegen voor weggebruikers.
Broodnodige lokale partners
Een serieuze klus, waarvoor samenwerking is gezocht met Friese partners. ‘Gladheidsbestrijding doen we niet voor het eerst, maar Friesland is nieuw terrein voor ons’, licht Mike Borst toe. Hij is als portfoliomanager bij Dura Vermeer Infra Assetmanagement bij het project betrokken. ‘In een dergelijk werk is samenwerking met ketenpartners uit de regio enorm belangrijk. De bouwcombinatie is weliswaar “penvoerder” van het contract, maar voor de operationele kant hebben we lokale partners nodig.’
Deze partners moeten bovendien dezelfde waarden en normen hebben als de bouwcombinatie. Of in elk geval dezelfde intenties. Borst: ‘We zijn dus op zoek gegaan naar partners die aansluiten bij onze maatstaven, onder meer wat betreft veiligheid en kwaliteit en de wil om te ontzorgen.’
Perfecte match
In het Friese Haarsma Transport werd deze perfecte partner gevonden. Haarsma Transport is gespecialiseerd in transporten in de bouwwereld. ‘Wij zijn een Fries bedrijf met ervaring in gladheidsbestrijding. Samen met Transportbedrijf Bakker hebben wij het lokale materieel én het netwerk dat past bij de bouwcombinatie en de opdracht,’ aldus Gijs Homan, bedrijfsleider bij Haarsma Groep.
Uit dit Friese netwerk zijn passende operationele mensen aangesloten. Borst: ‘Dit toont hoe belangrijk zo’n lokaal netwerk is. We hebben niet zomaar chauffeurs nodig, maar gepassioneerde mensen, die dit werk net zo belangrijk vinden als wij en die bovendien in de buurt wonen. Dat moet ook wel, zij moeten immers bij nacht en ontij uitrukken.’
Ook het materieel van de lokale partners sluit perfect aan. Voor komend gladheidsseizoen staan 29 voertuigen klaar; strooiers en ploegers. Homan: ‘Net voordat het seizoen begint, wordt een uitgebreide vlootschouw gehouden. Materieel, chauffeurs en opdrachtgever komen dan samen. De techniek wordt gecontroleerd en de wegen verkend. Alles om ervoor te zorgen dat we op het uur van de waarheid klaarstaan en de Friese weggebruiker veilig van A naar B komt.’
Zaadje geplant
Wat de partners betreft is met deze samenwerking een zaadje geplant voor een lange termijnrelatie. ‘Opdrachtgevers vragen steeds vaker om ontzorgende, integrale oplossingen,’ zegt Borst. ‘Hiervoor zijn samenwerkingen noodzakelijk. We kunnen niet alles meer zelf.’ Homan: ‘Bovendien werken we beter mét elkaar, dan tegen elkaar. We leren van elkaar en ons netwerk groeit. Als je kunt delen, kun je vermenigvuldigen. En dat komt uiteindelijk allemaal ten goede aan de BV Nederland.’ Alleen ga je sneller, maar samen kom je verder, ook in de winter.