Dura Vermeer gaat in acht weken nieuw OV-knooppunt Nieuwegein realiseren
In opdracht van de provincie Utrecht is Dura Vermeer gestart met de realisatie van een modern OV-knooppunt in Nieuwegein. In de komende acht weken wordt de hele trambaan vernieuwd en een nieuw tramstation gerealiseerd. Het nieuwe OV-knooppunt draagt bij aan een betere bereikbaarheid van City Nieuwegein.
Vanaf 26 februari rijden er geen trams in Nieuwegein en IJsselstein. De totale buitendienststelling omvat vier maanden: in acht weken tijd voert Dura Vermeer de ombouw uit en in de aansluitende periode vinden de testritten plaats. De ombouw omvat de realisatie van de trambaan en halte, in combinatie met vernieuwing van de overwegen. Het spoor en de wissel van de trambaan op de Zuidstedeweg wordt ook vernieuwd en de straat wordt voorzien van een gedeeltelijk nieuwe asfaltlaag. In de afgelopen maanden werden al diverse voorbereidingen getroffen. Er is een deel van de nieuwe tramhalte gerealiseerd en de kabels en leidingen in het gebied zijn verlegd.
Oude trambaan
Oud en nieuw
Betere bereikbaarheid
Het nieuwe OV-knooppunt draagt bij aan een betere bereikbaarheid van het centrum van Nieuwegein. De komen jaren worden 460 extra woningen gebouwd in de omgeving, welke zich rondom het winkelgebied van Cityplaza bevinden. Om de bereikbaarheid met het openbaar vervoer te vergroten wordt voor het moderne OV-knooppunt als eerste een nieuwe tramhalte midden in het centrum van Nieuwegein gerealiseerd. Daarnaast wordt het huidige tracé van de trambaan verlegd. De gemeente wil City Nieuwegein daarmee levendiger, duurzamer, groener en gezonder maken. De tram krijgt in de eindsituatie een nieuwe halte bij het Cityplaza. Deze halte is geschikt is voor nieuwe, langere trams en gemakkelijk toegankelijk voor reizigers vanwege de lage instap en directe aansluiting met het winkelcentrum van Nieuwegein.
De planning is erop gericht om vanaf half juni 2022 de trams te laten rijden met reizigers.
Aandacht voor de omgeving
Tijdens de werkzaamheden wordt gewerkt met duurzame machines. Ook wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van herbruikbare bovenleidingmasten. Via social media worden weggebruikers en omwonenden geïnformeerd over de werkzaamheden. Voor bewoners en winkeliers vlakbij de trambaan zijn maatregelen getroffen om bouwhinder te minimaliseren. Bijvoorbeeld door het plaatsen van geluidsschermen en het afzetten van het bouwterrein voor de veiligheid. De nabijgelegen Zuidstedeweg en de overgangen van de trambaan blijven zoveel mogelijk open tijdens de werkzaamheden.