Dura Vermeer introduceert nieuwe asfaltproductlijn Ecopave XL
Dura Vermeer maakt samen met de gemeenten Alkmaar, Dordrecht, Enschede, Heerhugowaard, Rotterdam en Utrecht de weg vrij voor duurzame wegen. Deze partijen bundelen de krachten in een partnerschap waarin zij, samen met het onderzoeksteam van de TU Delft en de provincie Noord-Holland, kennis en ervaringen over de toepassing van het Epoxy Modificatie Bitumen (EMB) in Nederlands asfalt delen. Op woensdagmiddag 26 september vindt in Woerden de officiële aftrap voor deze unieke samenwerking plaats. Deze samenwerking moet bijdragen aan een versnelde ontwikkeling naar grootschalige toepassing van dit duurzame en innovatieve asfaltproduct.
ASFALT MET EXTRA LANGE LEVENSDUUR
Dura Vermeer brengt asfaltmengsels met EMB op de markt als Ecopave XL; hét duurzame lage temperatuur asfalt met een extra lange levensduur. Oftewel, een duurzaam alternatief voor regulier asfalt. Door de toevoeging van epoxybitumen in het mengsel wordt asfalt elastischer en minder gevoelig voor veroudering. De unieke bindmiddeleigenschappen zorgen ervoor dat het asfalt vele malen langer bestand is tegen vervorming, vermoeiing en rafeling. Bovendien heeft het een lagere productietemperatuur. Dit betekent energiebesparing en CO2-reductie. Kosten voor onderhoud, overlast voor weggebruikers en verbruik van grondstoffen worden daardoor sterk verminderd.
VERSNELD INZICHT DOOR PARTNERSCHAP
In Nieuw-Zeeland heeft EMB zijn toegevoegde waarde in asfalt al bewezen. De TU Delft en de provincie Noord-Holland hebben dit ‘super’ asfalt naar Nederland gehaald om het binnen het Infra Innovatieprogramma te testen en door te ontwikkelen voor Nederlandse omstandigheden. Het vertrouwen en animo bij wegbeheerders is hoog, vandaar dat Dura Vermeer is gestart met de aanleg van proefvakken.
In de provincie Noord-Holland werd begin juni het eerste proefvak met EMB in het asfalt over een lengte van 90 meter aangelegd op de N249 in Anna Paulowna. Inmiddels liggen er ook proefvakken op de Croeselaan in Utrecht en de Randersdijk in Alkmaar. In het najaar worden ook in de gemeenten Heerhugowaard, Dordrecht, Enschede en Rotterdam proefvakken aangelegd. De komende jaren doet Dura Vermeer vanuit het partnerschap nog meer onderzoek naar de toepassing van EMB in ons land. De verkregen inzichten worden onderling gedeeld binnen het partnerprogramma en dragen tevens bij aan het onderzoek van de TU Delft en de provincie Noord-Holland.
TECHNISCHE TOELICHTING
Asfalt bestaat uit steen en bitumen. Bitumen is het bindmiddel van asfalt: het maakt het asfalt samenhangend en zeer draagkrachtig. EMB bevat kunststof dat de prestatie van het asfalt sterk verbetert. Een normale asfaltdeklaag gaat, afhankelijk van het type en het gebruik, zo’n tien tot vijftien jaar mee. Hierna moet het vervangen worden, wat veel tijd en geld kost en overlast geeft voor weggebruikers. Met een mengsel met EMB worden de initieel hogere kosten op termijn ruimschoots terugverdiend door de langere levensduur, een grotere beschikbaarheid en minder onderhoudskosten.