Vorige
Nieuws

Duurzaam: van zeesluis naar spoorbrug

In samenwerking met ProRail vervangt Dura Vermeer de brug over het spoor bij Witte Paarden in gemeente Steenwijkerland. Voor de nieuwe brug worden hergebruikt staal en andere duurzame materialen ingezet. Op dit moment worden de laatste voorbereidingen getroffen en medio 2021 wordt de brug weer opengesteld voor verkeer.

De huidige ruim honderd jaar oude spoorbrug is op dit moment niet toegankelijk voor verkeer. ‘Toen wij in augustus 2019 hoorden dat ProRail de brug ging vervangen met een verwachte doorlooptijd van drie jaar, zijn we gaan nadenken over een snellere aanpak met duurzame grondslag’ vertelt Peter Hassink, tenderleider bij Dura Vermeer. ‘We kregen van ProRail de kans om ons idee in bouwteamverband uit te werken. Met succes, want zoals het er nu naar uit ziet wordt de brug medio 2021 weer opengesteld voor verkeer. Ruim een jaar eerder dan gepland en zonder buitendienststellingen.’

Ontwerp nieuwe spoorbrug de Witte Paarden

DUURZAAMHEIDSAMBITIES

Bij de bouw van de nieuwe brug worden stalen hulpbalken van de zeesluis in IJmuiden hergebruikt. Die dienden als hulpbalken tijdens de bouw van de sluizen. Deze balken zijn daar nieuw voor gekocht en nog uitstekend herbruikbaar voor deze brug. Daarnaast wordt het brugdek uit composiet gemaakt, een innovatieve kunststof met een minimaal gewicht. Zo wordt er minder materiaal verbruikt en is er minder CO2-uitstoot. Het project draagt dus direct bij aan onze duurzaamheidsambities "Hergebruik? Zo vaak mogelijk!" en "Uitstoot op nul".

ZONDER BUITENDIENSTSTELLING EN MET TIJDWINST

De werkzaamheden aan de nieuwe spoorbrug worden tijdens de nachten gerealiseerd. Hassink: ‘In de nacht rijden er geen treinen, door de werkzaamheden tijdens de zogenoemde nachtgaten te plannen bouwen we zonder overlast voor het treinverkeer en realiseren we enorme tijdwinst’.

Deel deze pagina

Maak meer carrièrestappen

Bekijk onze openstaande vacatures of lees meer over onze projecten.