Duurzame primeur: Met elektrische machines aan het werk op het perron van Station Hoensbroek
Dura Vermeer is druk bezig het perron van Hoensbroek aan te passen zodat treinreizigers straks makkelijker kunnen in-en uitstappen. We grijpen dit project aan voor een primeur. Dit is voor ons namelijk de eerste keer in de spoorbouw dat we zo veel mogelijk elektrisch werken. Zo bereiden we ons voor op emissieloos werken in de toekomst.
Praktijkervaring met elektrisch materieel in de spoorbouw
‘We beseffen bij Dura Vermeer maar al te goed dat we niet van de één op de andere dag van diesel materieel kunnen overstappen naar elektrisch materieel. Daarom hadden we voor 2021 de doelstelling om een spoorproject uit te voeren waarbij de ambitie is om 50% bouw en rij-emissies te reduceren.’ legt Jasmijn Turk, adviseur Duurzaamheid bij Dura Vermeer, uit.
Duurzame energie
Elektrisch transport
Johan de Lange, projectmanager Innovatie bij Dura Vermeer, vult aan ‘Het eerste deel van de perronaanpassingen in Hoensbroek is, vanwege de beperkte tijdsdruk, een mooie kans om praktijkervaring op te doen met elektrisch materieel in de spoorbouw. Het tweede deel bestaat uit een 9-daagse buitendienststelling met een hoge tijdsdruk. Als de ervaringen met het elektrisch materieel tijdens het eerste deel positief zijn, dan voeren we de buitendienststelling ook zo veel mogelijk elektrisch uit.’
‘Het doel van de pilot is om daadwerkelijk te leren van het werken met elektrisch materieel en alles wat daarbij komt kijken,’ licht projectleider Michel Jansen toe. ‘Na bijna een week hebben we al veel dingen geleerd. Zo ervaren we hoe de elektrische machines werken ten opzichte van dieselvarianten, hoe lang een accu echt meegaat en op welke zaken we moeten letten bij opladen. Ook in de voorbereiding hebben we al veel geleerd, bijvoorbeeld over het organiseren van stroomtoevoer.’
Elektrisch transport
Dura Vermeer richt zich niet alleen op het gebruik van elektrisch materieel op de bouwplaats om emissies te beperken, maar kijkt ook naar transport van en naar de bouwplaats. Zo worden de bouwmaterialen in één keer aangevoerd met een trein die getrokken wordt door een elektrische locomotief. Dat scheelt een behoorlijk aantal dieselvrachtwagens. Daarnaast testen collega’s tijdens dit project een elektrisch transportbusje om zich tussen de verschillende projecten in Limburg te verplaatsen.
Circulair perron
Naast het beperken van emissies werken we bij het aanpassen van het perron ook aan onze duurzaamheidambitie “Hergebruik? Zo vaak mogelijk”, vertelt Michel. Zo werken we met circulaire perronkeerwanden van Bosch Beton. Deze keerwanden hebben een productieproces waarbij zo efficiënt mogelijk met het gebruik van grondstoffen wordt omgegaan. Bovendien worden ze gemaakt met (zelf opgewekte) duurzame energie. Daarnaast werken we met circulaire tegels van Hamer beton die 85,7% circulair zijn. Voor de tegels zijn wij continue in gesprek met verschillende leveranciers om zo tot een zo circulair mogelijke tegel te komen.
Elektrisch van en naar de bouwplaats
Perrons Op Norm
De perronaanpassingen in Hoensbroek zijn onderdeel van het project Perrons Op Norm. Tijdens dit project past Dura Vermeer perrons op treinstations aan naar de Europese norm zodat treinreizigers gemakkelijker zelfstandig kunnen in-en uitstappen. De toegang tot het perron wordt ook gemakkelijker gemaakt voor minder valide reizigers door de hellingbanen aan te passen.