Een kijkje in de keuken van TudorPark
Een gebiedsontwikkeling is een complexe opgave waarin belangen van veel partijen behartigd moeten worden. Een recept voor een succesvolle gebiedsontwikkeling is er niet. Een gebied ontwikkelen is maatwerk. Wel leidt een combinatie van essentiële ingrediënten tot een wijk waar iedereen gezond en gelukkig kan leven.
Als verkoopmanager is Priscilla van Olphen de verbindende factor tussen de wensen van de kopers, de projectontwikkelaar en de bouwkundige mogelijkheden. Dat betekent dat zij bij het gehele proces betrokken is en op alle vlakken kan meepraten. In het Tudorhouse geeft Priscilla een kijkje in de keuken van gebiedsontwikkeling TudorPark.
Vastgehouden aan gekozen koers
“Direct in het begin is de identiteit van TudorPark bepaald. De karakteristieke Engelse Tudorstijl maakt deze wijk bijzonder en duurzaam. Hier woon je in de wijk van de toekomst; groen, veilig, energiezuinig en duurzaam. TudorPark heeft wat ons betreft echt monumentale waarde: ook over 100 jaar is deze wijk nog steeds mooi. De bedachte gebiedsopzet, architectonische kenmerken en duurzame kwaliteit zijn de leidraad geweest voor de gehele ontwikkeling van TudorPark. Als je dat vervolgens consequent terug laat komen in de communicatiemiddelen creëert dat herkenning en manage je verwachtingen. Belangstellenden durven erop te vertrouwen dat we waarmaken wat we beloven. Eerst moesten tekst en beeld tot de verbeelding spreken, nu doet de wijk dat zelf.”
Verbinden met de wijk
"In het Tudorhouse ontvangen we sinds 2014 belangstellenden, kopers én buurtbewoners. De huiselijke setting en laagdrempelige benadering van het verkoopteam maakt dat je je altijd welkom voelt. Na de verhuizing willen we dat bewoners zich snel thuis voelen. De omgevingsapp is een handige tool om in contact te blijven en te helpen waar dat kan. Maar ook persoonlijk contact tussen ons team en de wijkbewoners is nodig. Ik kan me nog goed herinneren hoe we een kerstboom hadden geplaatst in Buckingham Quarter, het eerste deelgebied dat Dura Vermeer opleverde. Bij een koek en zopie kraam konden bewoners een wens voor de buurt opschrijven. De weergoden waren ons niet gezind, maar de opkomst was groot. Mooi om te zien hoe groot de betrokkenheid is.”
“De ingestuurde wensen hebben we serieus op uitvoerbaarheid onderzocht. Helaas konden we niet alles waarmaken. Dat vertel je dan eerlijk. Het er maar bij laten, vond ik geen optie. Dus organiseerden we tijdens een burendag een straatbarbecue met foodtrucks in Drive-Thru vorm. Dit in verband met corona. Anders dan anders, maar de bewoners waren heel enthousiast. Dit soort dingen hoef je niet te doen, maar hoe leuk is het! En hoe waardevol ook. Pioniers zijn de ambassadeurs van de wijk.”
Ik begrijp je en laat van me horen
Gaat dan alles goed? “Dat zouden we willen”, lacht Priscilla. “Er gaat wel eens wat mis. Dan is het belangrijk – en daarom ook onderdeel van de ingrediëntenlijst – dat je persoonlijk en betrokken reageert. Niet je kop in het zand steken, maar laten zien dat je de klant begrijpt. Als de communicatie transparant en adequaat is wordt de ‘fout’ anders ervaren. De toon bepaalt de muziek.”
Vast team
TudorPark heeft sinds jaar en dag een vast en betrokken ontwikkelteam. Volgens Priscilla een belangrijk ingrediënt. “Deze solide basis zorgt voor behoud van kennis en een goede samenwerking. Samen zoeken we naar optimalisatie, bijvoorbeeld ten aanzien van duurzaamheid. Met de energietransitie van gas naar gasloos was het zoeken naar manieren om de techniek beter te laten aansluiten bij het gebruik van de woning. Een complexe materie gebonden aan allerlei technische regelgeving. We blijven elkaar uitdagen om te komen tot nieuwe oplossingen die passen bij de identiteit van TudorPark én de ambitie van Dura Vermeer.”
De mens centraal
Er is continue een zoektocht naar datgene bieden waar vraag naar is. Het woningprogramma is vooraf afgesproken met de gemeente. Hoe je daar vervolgens invulling aan geeft, bepaalt de markt. Priscilla: “Bij iedere fase kijken we naar de opgave die er ligt en de behoefte van de klant. En dat vertalen we door naar een product en concept. Dit gaat niet over stenen, maar over wonen en leven. Niet de techniek, maar de mens staat centraal.”