Eerste dijktraject van dijkversterking Stadsdijken Zwolle is opgeleverd
Woensdag 27 maart was het zover. Het eerste dijktraject - van in totaal 16 - van Dijkversterking Stadsdijken Zwolle is opgeleverd. Projectmanager Rick Lormans overhandigde namens de Dijkzone Alliantie Zwolle een koffertje met daarin het opleverdossier aan Projectmanager Peter Staats van WDODelta. Door een symbolische sleuteloverdracht werd de dijk vervolgens door uitvoeringsmanager Dennis Wicherson overgedragen aan de assetmanager en de beheerder van het Waterschap. Door beide handelingen werd het eerste stuk van het project opgeleverd én overgedragen in een dag. Daarmee een mooie prestatie van het hele projectteam, iets waar met veel trots hard aan is gewerkt.
Het traject dat is opgeleverd is het traject 1B dat midden op een druk industriegebied ligt. Een complex stukje werk dat kenmerkend is voor de postzegel waarop in Zwolle aan de dijkversterking wordt gewerkt.
VERTICALE KEERCONSTRUCTIE
De dijk bestaat hier door de beperkte ruimte uit een verticale keerconstructie, waarbij het buitendijkse bedrijfsperceel bereikbaar blijft via zogenaamde coupures. Deze demontabele kering bestaande uit een aluminium schotbalkensysteem, welke afgelopen januari door de hoogwaterbrigade getest is middels een proefsluiting.
dijkversterking stadsdijken zwOLLE
De Stadsdijken in Zwolle beschermen de stad en haar inwoners tegen het water uit het Zwolle IJsselkanaal en het Zwartewater. Om Zwolle ook in de toekomst waterveilig te houden, worden de dijken met het project Dijkversterking Stadsdijken Zwolle versterkt. Een uitdagend project met een unieke samenwerking.
Dura Vermeer, Ploegam en Drents Overijselse Delta realiseren met ondersteuning van Tauw, Fugro en H+N+S Landschapsarchitecten de dijkversterking. Een traject van 7,5e kilometer, van bedrijventerrein Voorst via woonwijk Holtenbroek naar het landelijke Westerveld. De dijkversterking is onderdeel van het landelijke Hoogwaterbeschermingsprogramma. In deze grootste dijkversterkingsoperatie ooit werken Rijksterstaat en waterschappen samen om tot 2050 1500 kilometer dijken, sluizen en gemalen aan te pakken voor het verbeteren van de waterveiligheid.