Eerste wegdek fly-over Terbregseplein A16 Rotterdam legt 32 meter af
En weg is ie! De stalen neus met daarachter het eerste wegdek van de Terbregseplein fly-over heeft z’n eerste 32 meter afgelegd! Een succesvolle start van het lanceerproces voor de bouw van de nieuwe fly-over van de A16 Rotterdam. De unieke Incremental Launching Method (ILM) wordt voor het eerst in Nederland over een in gebruik zijnde snelweg toegepast. Dit segment is het eerste van de in totaal 34 segmenten.
ILM is inmiddels een beproefde methode voor bouwers van infrastructuur in bergachtige gebieden, maar in Nederland wordt hij voor het eerst toegepast over een verkeersknooppunt in gebruik. Het wegdek wordt, zonder het verkeer te hinderen, over de bestaande infrastructuur ‘gelanceerd’. Het eerste segment wordt gekoppeld aan ‘de lanceerneus’. Een stalen frame dat ervoor zorgt dat de afstand tussen de pijlers wordt overbrugd en dat het gewicht goed verdeeld wordt. Dat lanceren gaat met ongeveer 2,5 meter per uur. Als automobilist zie je niets van het lanceren zelf.
Over de A16 Rotterdam
Consortium De Groene Boog bestaande uit BESIX, Dura Vermeer, John Laing, Rebel, Van Oord en de TBI-bedrijven Croonwolter&Dros en Mobilis realiseert een nieuwe, elf kilometer lange, energie neutrale snelweg – inclusief – tunnel tussen de A16 bij het Terbregseplein en de A13 bij Rotterdam The Hague Airport. De weg, met een half verdiepte landtunnel, komt aan de noordoostrand van Rotterdam te liggen en wordt één van de best ingepaste rijkswegen in Nederland.