Eerste werkzaamheden trekfietsviaduct Den Haag gestart
De eerste werkzaamheden voor het Trekfietsviaduct in Den Haag zijn begonnen. Het viaduct – dat deel uitmaakt van het Trekfietstracé – wordt geplaatst over de A4 tussen de knooppunten Ypenburg en Prins Clausplein. Van donderdagavond 19 juli tot maandagochtend 23 juli zijn ter voorbereiding van het plaatsen van het steunpunt, damwanden getrild en palen in de grond geheid. Tijdens de aankomende twee weekenden wordt het steunpunt in de middenberm van de A4 opgebouwd en wordt het wegmeubilair aangepast op de aanleg van het Trekfietsviaduct.
In totaal wordt de A4 tussen de knooppunten deze zomer zes keer afgesloten door de Combinatie Rotterdamsebaan. Bij de meerdaagse afsluitingen wordt steeds één rijrichting afgesloten voor verkeer van de A4, waarbij Dura Vermeer in de eerste drie weekenden meelift.
Het steunpunt bestaat uit een prefab betonnen antraciete pijler, welke in het derde weekend wordt geplaatst. Voor de montage zijn twee grote kranen nodig omdat de pijleronderdelen – van 25 ton per stuk – gekanteld dienen te worden voor de plaatsing. Naast de werkzaamheden aan de pijler, wordt ook een nieuw signaleringsportaal geplaatst en worden onder andere de geleiderails verstevigd en verlengd.
HET TREKFIETSVIADUCT
Het Trekfietsviaduct is totaal 330 meter lang en komt te rusten op acht betonnen steunpunten. Het betreft een fietsviaduct, waarbij de viaductdelen in staalconstructies worden uitgevoerd. In 2019 start Dura Vermeer met het realiseren van de overige steunpunten. In het voorjaar wordt het viaduct geplaatst en na de zomer wordt het project opgeleverd.
Het viaduct boven de Rijksweg bedraagt 160 meter en bestaat uit vier ongelijke delen. De viaductdelen boven de Rijksweg worden in juni 2019 in twee nachten aangevoerd en met meerdere kranen gemonteerd op de steunpunten. Aansluitend worden de viaductdelen aan de landzijde gemonteerd vanaf Golfbaan Leeuwenbergh. Daarna wordt het viaduct afgebouwd en wordt onder andere een hoge grondwal van 20.000 m3 grond op een paalmatras naast het viaduct, op de Golfbaan aangebracht. Tenslotte wordt op grondwal een tee-box – afslagpunt – vervaardigd en de Golfbaan verder ingericht met beregening, schelpenpaden, bomen en beplanting.