Gemeente Eindhoven gaat voor duurzaam asfalt van Dura Vermeer
In de afgelopen maanden heeft Dura Vermeer in diverse weekenden en avonden in opdracht van de gemeente Eindhoven het asfalt op drie belangrijke verkeersaders in Eindhoven vervangen: De Limburglaan, de Boutenslaan en de Piuslaan. Hierbij heeft de gemeente gekozen voor duurzame asfaltsoorten.
Voor het vervangen van de tussenlaag is Circularpave gebruikt: een 100% circulair asfaltmengsel dat onder andere bestaat uit secundaire materialen en gerecyclede bitumen. Dit eigen mengsel van Dura Vermeer heeft aantoonbaar minimaal dezelfde kwaliteit als reguliere mengsels, voldoet aan alle klassen uit de standaard RAW Bepalingen en is gecertificeerd door het Asfaltkwaliteitsloket. Voor de geluid reducerende deklaag op de projecten is een mengsel met 30% PR (partiële recycling) gekozen.
Duurzame alternatieven aanjagen
Gemeente Eindhoven daagt de markt uit om duurzamere asfaltmengsels toe te passen, met behulp van een methodiek die op inzichtelijke wijze de gunning op duurzaamheid weergeeft met EMVI-punten. Dit biedt meer mogelijkheden aan de markt om circulaire alternatieven aan te bieden, iets wat nu vaak niet mogelijk is. De gemeente hanteert dit gunningscriterium in alle asfaltwerken en beoordeelt op de onderdelen: MKI (A1-A3), circulariteit en garantie. Hierdoor krijgen marktpartijen meer de kans om te verduurzamen.
Whitepaper Circulair Asfalt Inkopen
De methodiek is beschreven in de whitepaper Circulair Asfalt Inkopen en wordt gesteund binnen het samenwerkingsverband INDUSA (provincie Noord-Brabant, Bouwend Nederland, BIZOB en 5 grote Brabantse gemeenten). Deze samenwerking moet leiden tot versnelling in de verduurzaming van de Brabantse infrastructuur.
Behoorlijke MKI-reductie
De samenwerking met gemeente Eindhoven sluit goed aan bij de duurzaamheidsambities van Dura Vermeer “Uitstoot op 0” en “Hergebruik? Zo vaak mogelijk”. De keuze voor deze duurzame asfaltmengsels zorgen binnen het project namelijk voor een MKI-reductie van 56% ten opzichte van het standaard bestek. Doordat we secundaire materialen toepassen in de volledige asfaltconstructie, zetten we samen een belangrijke stap richting het behalen van het doel om in 2030 50% minder primaire grondstoffen te gebruiken.