Vorige
Nieuws

Gemeente Zwolle, ProRail en Dura Vermeer werken samen aan de Passerelle bij station Zwolle

De Passerelle Zwolle, 30 april 2024

De gemeente Zwolle, ProRail en Dura Vermeer werken de komende twee jaar samen aan de bouw van de Passerelle, de unieke en duurzame voetgangersbrug bij station Zwolle. Op woensdag 14 december markeerden Gerdien Rots, wethouder Spoorzone, Danou Veenhof, regiodirecteur Noord-Oost bij ProRail, en André van der Vegt, directeur bij Dura Vermeer, het begin van de samenwerking voor deze bijzondere brug in Zwolle.

Dit deden zij door samen een groot doek uit te rollen waarop indrukwekkende sfeerbeelden van de iconische brug te zien zijn. Dit doek hangt op de plek waar bewoners en reizigers vanaf medio 2025 de Passerelle op en af lopen op het vernieuwde Stationsplein.

Dura Vermeer is de winnaar geworden van de aanbesteding die ProRail op de markt heeft gebracht namens de gemeente Zwolle en verzorgt de onderbouw van de passerelle. In de toekomst is station Zwolle het groenste station van Nederland. Met de bouw van deze unieke voetgangersbrug over het spoor komt die ambitie weer een stap dichterbij. De nieuwe brug wordt namelijk van duurzaam Europees naaldhout gebouwd.  

Passerelle Zwolle, inhijsen brugdelen, 29 april

In de toekomst is station Zwolle het groenste station van Nederland.

Unieke verbinding in groot centrumgebied

Wethouder Gerdien Rots is blij met de nieuwe stap voor de Passerelle: ‘Wij bouwen hier samen aan het groenste stationsgebied van Nederland waar een duurzame toekomst centraal staat. Daarin is de Passerelle de duurzame verbinder, hét duurzame icoon van Zwolle. De Passerelle is een belangrijke aanjager om de Spoorzone verder te ontwikkelen. De brug verbindt de oude binnenstad en de nieuwe stad aan de zuidkant van het station, waar de komende jaren 3000 tot 4000 nieuwe woningen komen. En waar nieuwe plekken gaan ontstaan om te werken, leren en recreëren. De Passerelle is niet zomaar een loopbrug, het is  écht een opgetilde straat met houten bankjes, bomen, groen en zelfs een kunstwerk met water. Je kunt de brug gebruiken als een snelle looproute, maar het is ook een fijne plek om af te spreken, lekker te zitten of uit te kijken over het spoor. Want de unieke S-vorm van de Passerelle versterkt de speciale beleving. Op elke plek op de brug heb je een ander uitzicht op de stad.’

We gaan bouwen als nooit te voren

ProRail werkt samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aan klimaatneutrale en circulaire infrastructuur (KCI). ‘Dat is een gezamenlijke ontdekkingstocht’, aldus Danou Veenhof, regiodirecteur Noord-Oost bij ProRail. ‘De Passerelle betekent voor ProRail bouwen als nooit te voren. We laten zien dat bouwen met hernieuwbare materialen mogelijk is. We trekken lessen uit de bouw van de passerelle, ook voor andere projecten.’ De KCI-subsidie van het ministerie van I en W maakt duurzame keuzes in het ontwerp mogelijk. Zo zijn de liftschachten van hout en wordt gebruik gemaakt van circulair staal en beton. De CO2-uitstoot is uiteindelijk ruim 74% lager dan bij de bouw van een vergelijkbare stalen voetgangersbrug.

De Passerelle Zwolle, 30 april 2024

Houten loopbrug

De brug verbindt de oude binnenstad en de nieuwe stad aan de zuidkant van het station.

Passerelle Zwolle, inhijsen brugdelen, 30 april 2024

CO2-reductie

De CO2-uitstoot is uiteindelijk ruim 74% lager dan bij de bouw van een vergelijkbare stalen voetgangersbrug.

Vernieuwend project met houtbouw

André van der Vegt, directeur bij Dura Vermeer: ‘De Passerelle in Zwolle is als eerste houten brug over het spoor een iconisch en duurzaam project. Voor Dura Vermeer is de bouw van de Passerelle daarom erg bijzonder: het geeft ons de kans onze strategische ambities op het gebied van duurzaamheid en innovatie waar te maken! Samen met onze specialistische partner “Schmees & Lühn” voor de houtbouw staan we gesteld om met de gemeente Zwolle en ProRail van dit project een succes te maken.’

Starthandeling passerelle Zwolle

Starthandeling passerelle Zwolle

André van der Vegt (regiodirecteur Dura Vermeer), Gerdien Rots (wethouder Spoorzone) en Danou Veenhof (regiodirecteur ProRail). Foto door: Frans Paalman

Impressiefoto's van ontwerpbureaus Karres+Brands, ipv Delft en Miebach

Lees meer van Dura Vermeer Infra Regio Noord Oost Bekijk werkmaatschappij
Deel deze pagina

Vragen? Onze specialisten helpen je graag!

Infra

André van der Vegt

Directeur Dura Vermeer Infra Regio Noord Oost Regio Overijssel, Regio Groningen, Regio Friesland, Regio Drenthe, Regio Gelderland, Regio Utrecht
André van der Vegt