Goede band met bewoners noodzakelijk voor slagen van project
Voorman Chris Hogenbirk van Dura Vermeer Renovatie Midden West, zou ook de titel verbinder kunnen dragen. Tijdens de grootschalige renovatie van de appartementencomplexen Graan voor Visch in Hoofddorp, zorgt hij voor een continue verbinding tussen techniek en bewoners. “Een goede band met bewoners is noodzakelijk voor het slagen van een project.”
Een spin in het web, zo omschrijft voorman Chris zijn dagelijkse rol op de bouw. “Ik begeleid bewoners tijdens de renovatiewerkzaamheden. Als ze technische vragen hebben, kom ik ze beantwoorden. Als ze een klacht hebben, kom ik ‘m in overleg met de uitvoerder verhelpen. Wat er ook is, ik zoek altijd een oplossing.” Als voorman is hij ook aanspreekpunt voor onderaannemers, collega’s en opdrachtgever woningcorporatie Ymere. “Ik ben een veelgevraagd persoon op de bouw en mijn takenpakket is ontzettend gevarieerd. Om goed overzicht te bewaken houd ik de lijnen met iedereen kort. Zaken blijven bij mij nooit lang liggen.” In zijn sociale rol waarin verbinding met bewoners centraal staat, trekt hij veel op met de bewonersconsulent. “Een bewonersconsulent komt ook bij iedereen achter de voordeur. We gaan dan met z’n tweeën het gesprek aan om bewoners zo goed mogelijk te hulp te staan.”
Vertrouwen
En dat is soms best een uitdaging. “We hebben bij dit project te maken met een zeer diverse bewonersgroep. Mensen van verschillende achtergronden, leeftijden en met uiteenlopende sociale problemen. Iedereen heeft andere vragen en zorgen.” De voorman steekt veel energie in het opbouwen van een band met de bewoners. “Als je niet goed communiceert met bewoners, loopt het soms uit op een conflict. En conflicten zorgen niet alleen voor vertragingen, maar ook voor vermindering van werkplezier.” Doelstelling van de voorman is dat voor bewoners duidelijk is wat er van hen wordt verwacht in voorbereiding op de werkzaamheden, maar ook wat bewoners van Dura Vermeer kunnen verwachten.
Ik ben altijd direct en eerlijk. Zo weten bewoners waar ze aan toe zijn.
De aanpak van Chris om dit te bewerkstelligen is samen te vatten in één woord: duidelijkheid. “Ik ben altijd direct en eerlijk. Zo weten bewoners altijd waar ze aan toe zijn, maar ook waar ze ons op kunnen aanspreken als iets niet volgens plan verloopt.” Door te laten zien dat Dura Vermeer haar beloftes waarmaakt, creëert Chris naar eigen zeggen ‘vertrouwen en rust’ bij de bewoners. “Noodzakelijk, want wij vragen mensen hun deur voor ons te openen. Daarvoor moet er een basis van vertrouwen zijn. Dat is gelukt. Ik ben inmiddels een bekend gezicht voor bewoners en de sfeer is goed.”
Geruisloze verhuizing
Dat een goede verbinding met de bewoners loont, bewijst het feit dat alle bewoners zonder klachten naar hun wisselwoning zijn verhuisd. In overleg met opdrachtgever Ymere is besloten dat bewoners ten tijde van de werkzaamheden binnenshuis, tien dagen elders verblijven. Dit wijkt af van de initiële plannen. “Ymere vond het in verband met corona niet langer verantwoord om in dezelfde kleine ruimte te zijn als eventuele kwetsbare bewoners”, legt Chris uit. Volgens de voorman hadden alle bewoners begrip voor deze ingrijpende stap. “Ze voelen zich serieus genomen. En het overgrote deel van de bewoners is daarnaast ook vooral heel blij met alle verbeteringen. Ze zijn bereid te doen wat daarvoor nodig is.” De vijf appartementencomplexen krijgen een volledige nieuwe isolatieschil. Van gevels en dak tot kozijnen en voordeuren. Ook wordt de buitenzijde opgefrist met nieuw schilderwerk en gemoderniseerde portieken. De appartementen gaan volledig van het gas af en krijgen een update van alle elektra. Ook wordt er mechanische ventilatie geplaatst, krijgen mensen hun eigen aftakking van de centrale verwarming en wordt het hekwerk van de balkons vernieuwd. “Het was hard nodig.”
Reëel beeld
De bewoners van de woningen die al zijn opgeleverd zijn volgens Chris meer dan tevreden. “Wat ze vooral belangrijk vinden is dat al hun meubels weer op de vertrouwde plek staan, de raambekleding weer hangt en dat hun huis, door de komst van de schoonmaker, vaak zelfs schoner is dan toen wij ervoor het eerst binnenkwamen. Alles is geregeld.” De tevredenheid van bewoners heeft volgens de voorman ook alles te maken met het reële beeld dat hij schept tijdens de werkzaamheden richting bewoners. “Eerlijkheid duurt het langst. Ze krijgen geen nieuwbouwwoning terug. De oude vloerbedekking met vlekken ligt er nog steeds, maar het wooncomfort is wel een stuk hoger.” De positieve reacties van bewoners maken Chris trots. “We krijgen wel eens lieve woorden via de mail of bewoners brengen zelfgemaakte koeken of een doos tompoezen om uit te delen. Ik steek veel energie in een goede band met bewoners. Als ze uiten dat ze blij zijn, voelt het als een overwinning. Het betekent dat ik het goed doe. Dat wij het als Dura goed doen.”
Het vertrouwen dat bewoners voelen door de sociale aanpak, werkt wederzijds. De voorman kijkt zelf ook vol vertrouwen naar de afronding van het project in maart. “De band met de bewoners is goed, we hebben een geweldig team, de samenwerking met Ymere verloopt soepel en we brengen het samen tot een goed einde. Strang voor strang. Flat voor flat.” Maart 2021 staat de oplevering gepland. “Dan loop ik hier met een grote smile op mijn gezicht weg. Op naar het volgende project.”