Hoe we als bouw- en vastgoedsector Het Goede kunnen Doen: Creëer shared value!
Volgens Tine-Loes Hemmes, adjunct-directeur Vastgoedontwikkeling en Klant, Markt en Maatschappij bij Dura Vermeer Bouw Hengelo, wil de bouw- en vastgoedsector wel Het Goede Doen, maar loopt het vaak spaak bij de vraag wie voor de kosten opdraait. Een vraag, waar de adjunct-directeur wel een antwoord op weet: “Bouw een bedrijfsmodel dat economische waarde creëert op een manier die óók waarde creëert voor de samenleving.”
“Zwartgalligheid past mij niet als optimist, maar de harde realiteit is dat het vijf voor twaalf is. Als we blijven leven zoals we nu doen, als we blijven bouwen en ontwikkelen zoals we decennialang hebben gedaan, dan gaan onze leefomgevingen zoals we ze nu kennen kapot. De tijden zijn veranderd en wij moeten als bouwsector meeveranderen. Niet alleen omdat we een leefbare planeet willen achterlaten voor de volgende generaties, maar ook omdat we als branche voor onze continuïteit afhankelijk zijn van de stabiliteit van de context waarin wij opereren. En die stabiliteit staat op het spel. De klimaatcrisis drijft ons tot de keuze voor nieuwe grondstoffen en bouwmethodes om onze gebouwen te realiseren, bouwkosten stijgen mede door geopolitieke spanningen, er is een immens woningtekort en in 2040 bereikt de vergrijzing haar top als meer dan een kwart van onze bevolking ouder is dan 65 jaar. Een grote maatschappelijke opgave waarvan de urgentie in mijn ogen nog niet breed wordt gedragen. Kortom: we moeten met z’n allen in beweging komen. We moeten Het Goede gaan Doen: vanuit de opgaven toekomstbestendige leefomgevingen creëren voor mens en natuur: de aarde koesteren én de samenleving versterken.”
Terug naar de basis
“Makkelijker gezegd, dan gedaan. Dat realiseer ik mij maar al te goed. We kunnen niet als een kind in een snoepjeswinkel ongelimiteerd de lekkerste smaken in ons mandje gooien. Het Goede Doen is een ingewikkelde puzzel gelegd met verschillende belangen en prijskaartjes. Soms is de puzzel zo ingewikkeld, dat het kan ontmoedigen om überhaupt te beginnen aan het leggen van het volledige plaatje. Daarom probeer ik Het Goede Doen vanuit mijn rol zowel intern als extern behapbaar te maken.”
“Hoe ik het zie is als volgt: iedereen heeft een sfeer van invloed waarbinnen keuzes kunnen worden gemaakt. Jong, oud, een grote corporatie of een kleine ondernemer: iedereen kan binnen zijn of haar mogelijkheden het juiste doen voor mens en natuur op de lange termijn. Ik zie de basis van Het Goede Doen als ontwikkelende bouwer dan ook simpelweg als bewust stilstaan bij welke mogelijkheden in onze sfeer van invloed liggen om bij te dragen aan de grote maatschappelijke opgaves. We kunnen, en hoeven, de wereld niet in ons eentje te redden. Maar we kunnen met onze ruimtelijke ingrepen wel maatschappelijke impact maken als we hier aan de voorkant bewust bij stil staan. Als vastgoed- en bouwsector hebben we de kans een groot verschil te maken. Die verantwoordelijkheid moeten we voelen en pakken.”
Zo kunnen we Het Goede Doen
“Dat stilstaan aan de voorkant van een vastgoed- en bouwopgave is in mijn ogen het begin van een nieuwe manier van bouwen. Een manier die niet alleen draait om wat we bouwen, maar vooral om voor wie we bouwen. Waar behoefte aan is, hoe we bestaande sociale structuren kunnen versterken, hoe we een buurt kunnen creëren waar je als jonge starter betaalbaar kan wonen, maar het ook goed vertoeven is voor ouderen, hoe we verbinding in de buurt tot stand brengen zodat verschillende doelgroepen elkaar kunnen ondersteunen en wat goede mobiliteitsoplossingen zijn om meer ruimte voor groen en gemeenschap te bieden. Afwegingen die samen optellen tot het bouwen van een goede buurt voor nu én de toekomst. En in de uitvoering wordt Het Goede Doen tastbaar in de vorm van CO2-arme grondstoffen en natuurinclusieve bouwmethodes. Allemaal variaties op Het Goede Doen. De keuze is reuze. En ik benadruk graag: we hoeven niet alles in één ontwikkeling op te lossen. Het hoeft niet perfect, maar doe wél wat haalbaar is binnen de sfeer van invloed. Niets doen is geen optie meer.”
Shared value
“Allemaal leuk en aardig dat ‘Goede Doen’, hoor ik je denken, maar wie gaat dit betalen? Een terechte vraag. In de maatschappelijke opgave van de vergrijzing hamer ik er bij gemeenten bijvoorbeeld op dat we moeten voorsorteren op het groeiende aantal 65-plussers en hun zorgbehoefte waarvoor in de huidige programmering onvoldoende plek is. Prijstechnisch een ingewikkeld huisvestingsvraagstuk gezien de kosten van een zorggeschikte woning hoger liggen dan die van een reguliere woning. En in optima forma wil je misschien zelfs wel naar een geclusterde woonvorm gaan met gemeenschappelijke voorzieningen, maar dit komt met een nog groter prijskaartje. En daar zit precies de crux van Het Goede Doen. Want vaak willen we wel Het Goede Doen, maar lopen we vast door het grote spanningsveld met de vraag wie er voor de kosten opdraait.”
“Het antwoord op die vraag schuilt denk ik in het principe van shared value. Oftewel het bouwen van een bedrijfsmodel dat economische waarde creëert op een manier die ook waarde creëert voor de samenleving. Want de realiteit is nou eenmaal dat als we Het Goede willen Doen, we ook respect moeten hebben voor ons bedrijfsmodel. De zoektocht waar we nu als Dura Vermeer middenin zitten is dan ook hoe we onze competenties, ons bedrijfsmodel en maatschappelijke waarde met elkaar kunnen verbinden. Hoe we op een andere manier naar waarde kunnen kijken op de lange termijn dan alleen in de financiële zin. Maar het feit dat we het antwoord nog niet voor elke businesscase hebben gevonden, ontslaat ons niet van onze verantwoordelijkheid nu al zoveel mogelijk Het Goede te Doen. We moeten onszelf juist dit leerproces gunnen. Ik ben ervan overtuigd dat we met elke bewuste afweging dichterbij het antwoord komen op het vraagstuk over shared value.”
Bewijs
“En die overtuiging komt niet alleen voort uit mijn optimisme, maar ook uit keihard bewijs in vorm van onze projecten. Zo is het ons bijvoorbeeld bij de grootschalige gebiedsontwikkeling van De Suikerzijde in Groningen gelukt met onze partners Gemeente Groningen en woningcorporaties Nijestee en Patrimonium, het shared value-businessmodel rond te krijgen én rendabel te maken. Dankzij onze intensieve samenwerking en de moed om vanuit gezamenlijke belangen bewuste toekomstbestendige keuzes te maken, kunnen we volgend jaar starten met de realisatie van een groen en levendig stadsdeel met ruimte voor verschillende woonvormen, generaties, bedrijvigheid, zorg, natuur en recreatie. Een toekomstbestendige leefbare goede buurt. Een voorbeeld voor de toekomst. Dat maakt mij persoonlijk hoopvol en enthousiast. Als we de koppen bij elkaar steken, keuzes durven te maken op basis van shared value en bij elke afweging stilstaan bij Het Goede Doen, kunnen we samen tot geweldige oplossingen komen. Het wordt tijd dat we niet alleen praten, maar het gewoon gaan doen. Klein of groot, kijk naar jouw sfeer van invloed en doe in ieder geval iets. Zo komen we samen steeds verder.”
Heb jij ideeën over of ervaring met het bouwen van bedrijfsmodellen op basis van shared value die je graag wilt delen? Ik ben heel benieuwd! Ook als je vragen hebt, beantwoord ik deze graag. Schroom niet om in contact te komen - bel, mail of Whatsapp gerust!