Hoofd kopersadvies Joyce aanjager achter slimme oplossing douchevloeren: de Squaro Infinity is de stille held in badkamerland
‘Een verrijking voor de consument’, dat is volgens Joyce van Gerwen, hoofd afdeling kopersadvies bij Dura Vermeer Bouw Midden West, het innovatieve frame voor douchevloeren Squaro Infinity dat is ontwikkeld in samenwerking met Villeroy & Boch.
‘Waarom wordt de Squaro Infinity douchevloer niet verkocht?’ Deze vraag stelde producent Villeroy & Boch aan Joyce, zo’n vijf jaar geleden. Joyce was destijds coördinator kopersadvies en voerde vanuit de showroom van Dura Vermeer in Haarlem gesprekken met particuliere kopers van nieuwbouwwoningen over onder meer sanitair en bouwkundige wijzigingen. “Ik vond de douchevloeren direct heel mooi en een geweldig alternatief voor douchegoten, maar er moesten te veel partijen betrokken worden bij de plaatsing, wat het inefficiënt en kostenintensief maakte. Daarbij was de kans op beschadigingen in het proces aanzienlijk. Ik vond dit heel erg zonde want ik voelde direct dat het product zelf heel goed was.”
Intrinsieke motivatie
Joyce liet zich niet uit het veld slaan. Haar intrinsieke motivatie om de douchevloeren verder te brengen was groot. “Het is vele malen hygiënischer dan een tegelvloer met douchegoot door het ontbreken van alle voegen en naden, het heeft een hoge antislipklasse, het materiaal is robuust, krasvast, recyclebaar én er is zo goed als geen kans op lekkages door de waterdichtheid. Ik moest en zou een oplossing verzinnen om dit product aan de man te brengen.”
Met enthousiasme kom je heel ver
In een brainstormsessie met producent Villeroy & Boch kwamen Joyce en V&B op het idee voor een frame dat de plaatsing van de douchevloeren moest vereenvoudigen. Van de ‘hoe’ of ‘wat’ hadden ze nog geen idee, dus besloten ze alle partijen te benaderen die betrokken zijn bij het realiseren van douchevloeren. Een loodgieter, tegelzetter, de leverancier van de kanaalplaatvloeren en onze eigen bouwkundig engineer, uitvoerder, nazorgmedewerker en een modelleur: binnen twee weken na de brainstormsessie zaten ze allemaal aan tafel in de fabriek van Villeroy & Boch om mee te denken. “Ik vind het nog steeds onvoorstelbaar dat dat is gelukt”, zegt Joyce met een trotse glimlach. “Ik moet met mijn enthousiasme een bepaalde gunfactor hebben gehad, want iedereen was bereid hun tijd te investeren in een slimme oplossing waar zij zelf niet direct profijt van hadden.”
Simpel, met grote impact
En die slimme oplossing is er gekomen. “We hebben alle spelers met de benodigde vakkennis in een denktank gestopt, we hebben de techniek op elkaar afgestemd en alle puzzelstukjes vielen in een paar sessies samen. Ik heb tijdens de sessies soms even bewust vanaf een afstand naar de groep gekeken en me gerealiseerd hoe gaaf het is wat we met elkaar aan het doen waren. De oplossing die we samen hebben ontwikkeld is uiteindelijk heel simpel, maar de impact groot.” Wat die oplossing precies is? “Een frame van gegalvaniseerd staal dat al vroeg in het bouwtraject kan worden geplaatst, waardoor de douchevloer tegelijkertijd met het andere sanitair geïnstalleerd kan worden”, legt Joyce uit. “Het kost zo min mogelijk werk, voorkomt beschadigingen en levert de hoogst mogelijke kwaliteit. Het mes snijdt aan alle kanten.”
Letterlijk en figuurlijk waterdicht
De inmiddels hoofd afdeling kopersadvies legt uit waarom het frame het volledige bouwproces optimaliseert. “Het is bijna te simpel voor woorden. Het vierkante frame heeft een standaard L-profiel dat je met acht draadeinden op de ruwe betonvloer stelt en vervolgens kunt ondersabelen. De cementdekvloer kan tegen het frame worden aangesmeerd, de loodgieter kan erbij en voilà: de klus is geklaard. Geen arbeidsintensief gedoe meer met timmermannen die een houten frame moeten maken dat na het plaatsen van de cementdekvloer weer moet worden verwijderd, geen tegelzetters die meerdere keren in het proces moeten langskomen, geen millimeterwerk meer met het waterpaskrijgen van de vloer en geen angst meer voor beschadigingen.” Het systeem is letterlijk en figuurlijk waterdicht: “Lekkages zijn niet aan de orde door het materiaal en de wijze van plaatsing, dus ook qua nazorg biedt het frame uitkomst voor met name de onderaannemers.”
Joyce kijkt vol trots terug op de ontwikkeling van het frame dat de plaatsing van douchevloeren in procesmatige woningbouw mogelijk maakt.
Klanten de voordelen laten beseffen
Het frame voor douchevloeren is sinds dit jaar op de markt in drie standaardmaten. “Een klant beseft niet wat de voordelen van een douchevloer zijn als je erlangs loopt, en zo’n frame boeit hen natuurlijk niet. Het is nu aan ons de taak om het product binnen Dura Vermeer echt te laten landen en onze klanten daarin mee te nemen.” “Douchegoten zijn zo populair geworden omdat ze het mogelijk maakten dat de gehele badkamervloer dezelfde kleur had, maar de douchevloeren zijn er in zoveel kleuren dat je hem naadloos zou kunnen doorleggen. Daarnaast creëer je automatisch een inloopdouche met een douchevloer, wat niet alleen bijdraagt aan de esthetiek, maar ook aan de veiligheid. Klanten zijn heel enthousiast. Het is een verrijking van ons assortiment.”
Waar consumenten volgens Joyce nog wel eens tegenaan lopen is de prijs. Onterecht volgens haar: “Het klopt dat een douchevloer in aanschaf duurder is dan een tegelvloer met een douchegoot, maar onderaan de streep kom je op nagenoeg hetzelfde bedrag door het verschil in montagekosten.”
Trots
Joyce kijkt vol trots terug op de ontwikkeling van het frame dat de plaatsing van douchevloeren in procesmatige woningbouw mogelijk maakt. “We hebben als Dura Vermeer aan de wieg gestaan van een product dat nu dankzij Villeroy & Boch de hele wereld over gaat. Dat is toch cool? Ik vind het fantastisch dat we met deze slimme oplossing een slag kunnen slaan op het gebied van gezondheid en veiligheid. Én op het gebied van duurzaamheid omdat de vloer tientallen jaren meegaat en recyclebaar is. Het frame is zo simpel, maar kan echt een soort revolutie teweegbrengen.” Joyce prijst het vertrouwen van zowel haar eigen werkgever als Villeroy & Boch. ”Ik vind het belangrijk om voor toekomstige generaties verder na te denken dan wat ‘gemakkelijk’ of ‘goedkoop’ is en dat vindt Dura Vermeer gelukkig ook. Er is altijd ruimte voor een goed idee.”
Zij hoopt dat deze slimme oplossing anderen aanspoort om open gesprekken aan te gaan met leveranciers en producenten. “Dit product bewijst dat als we durven aan te geven richting leveranciers en producenten wat we missen of nodig hebben en vice versa, we samen hele mooie dingen kunnen maken waar iedereen profijt van heeft. Zo kunnen we samen optrekken naar een innovatieve toekomst.”