Vorige
Nieuws

Inzet elektrische asfaltset op Distripark Eemhaven

Ook bij onze Haven & Industrie-activiteiten werken we hard aan onze transitie naar duurzaam materieel. Zo zetten we op het project Distripark Eemhaven de elektrische asfaltset in, bestaande uit een grote spreidmachine en drie walsen. Op het project maken we ook gebruik van een elektrische mobiele graafmachine. Het bedrijventerrein moet 24 uur per dag goed bereikbaar zijn en blijven, ook tijdens werkzaamheden. En daar wordt efficiënt en doeltreffend aan gewerkt.

 

‘Begin juli zijn we buiten gestart met de herinrichting van Distripark Eemhaven,’ vertelt projectvoorbereider Randall Rozenblad. ‘Het doel van de werkzaamheden is het vervangen van het riool- en drainagestelsel voor hemelwaterafvoer (HWA) en droogweerafvoer (DWA) en het revitaliseren van het hele gebied. De werkzaamheden bestaan in grote lijnen uit het opbreken van de bestaande verharding en fundering, het vervangen van het complete riool- en drainagestelsel, het aanbrengen van nieuwe fundering en asfaltverharding (+-7000m², 22000 ton asfalt). Het relinen met een kunststof voering van circa 1.500 meter betonnen buizen. Verder brengen we nieuwe belijning aan, vervangen we de bebording en het wegmeubilair en plaatsen we nieuwe lichtmasten.’

 

Goede bereikbaarheid essentieel

Omdat er op Distripark Eemhaven vooral logistieke bedrijven gevestigd zijn, is de continue bereikbaarheid van de bedrijven als belangrijke voorwaarde gesteld door de opdrachtgever. Door deze eis is het niet mogelijk om op meerdere plaatsen tegelijkertijd aan het riool te werken en is het werk verdeeld in meerdere fases, die van inrit tot inrit lopen. Het asfalteren van de onderlagen is daardoor bijvoorbeeld gepland in 25 fasen. De toplagen brengen we in vijf nachten aan.

 

Zo duurzaam mogelijk

Naast dat er met de opdrachtgever afspraken zijn gemaakt over het terugdringen van de CO₂-uitstoot, hebben we zelf ook een enorme opgave. Waar we voor duurzame beton of asfaltmengsels moeten afwijken van bestaande ontwerpen en eisen, kunnen we met emissievrij materieel vaart maken om de duurzaamheidsambities waar te maken. Niels Hop, adviseur Duurzaamheid; ‘Vanuit onze Net Zero-ambitie hebben we een analyse gemaakt van onze CO2 uitstoot in het gekozen basisjaar 2022. Hieruit kwam dat materieel en transport voor 40% verantwoordelijk is voor de totale CO ₂-uitstoot van de divisie Infra. Daarom wordt er bij Distripark Eemhaven zoveel mogelijk elektrisch klein gereedschap ingezet en werken we met de elektrische graafmachine en asfaltset. Danielle van Dooren, commercieel manager Materieel vult aan: ‘Op naar Net Zero’ kunnen we niet alleen. We werken hierbij samen met al onze partners in de keten. Daarom is het belangrijk om onze collega’s goed te informeren, bijvoorbeeld met Net Zero-bouwplaats bijeenkomsten.’

Op 4 december werd nieuw asfalt gelegd met behulp van de elektrische machines. Hiermee is het bedrijventerrein op dit stukje weer beter bereikbaar.

De asfaltset maakt gebruik van verwisselbare accupakketten, hierdoor kunnen we de hele dag doorwerken.

Circulair en efficiënt

Danielle: ‘De machines waar wij emissievrij mee zouden willen werken zijn nog niet allemaal elektrisch verkrijgbaar in de markt, daarom werken we met donormachines die we in samenwerking met onze leveranciers ombouwen naar elektrische machines.’ Niels vult aan: ‘De elektrische spreidmachine is bijvoorbeeld een omgebouwde 'oude' spreidmachine die al een aantal dienstjaren heeft gehad. Een echte circulaire machine dus! De asfaltset maakt gebruik van verwisselbare accupakketten, hierdoor kunnen we de hele dag doorwerken.’ Voor het elektrisch materieel is een oplaadpunt aangelegd. In het kader van een pilot staat er op het project een emissievrije schaftkeet. Eén van onze collega’s rijdt met een elektrische auto die samen met de zonnepanelen de schaftkeet van elektra voorziet.’

 

Terugdringen van transportbewegingen

De grootste CO₂ reductie wordt bereikt door besparing op transport, omdat de vrijkomende betonmaterialen niet vervoerd worden naar een breker, maar dit met een mobiele breekinstallatie op locatie gebeurt. Hiervoor is een depotlocatie aan de Rhoonsedijk en aan de Albert Plesmanstraat gehuurd. Het vrijkomend granulaat wordt voor een gedeelte in het project gebruikt, het restant wordt verwerkt op andere projecten. Hiermee is 210 ton CO₂ bespaard.

Lees meer van Dura Vermeer Haven & Industrie Bekijk werkmaatschappij
Deel deze pagina

Vragen? Onze specialisten helpen je graag!