Kijfhoek: vernieuwing sporen en wissels
Voor ProRail werkt Dura Vermeer aan de vernieuwing van sporen en wissels van emplacement Kijfhoek. Begin februari is er één week volcontinu gewerkt.
Vernieuwen van wissels
Zwiters Kruiscomplex
Tijdens de buitendienststelling van 168 uur worden vijf wissels van de in totaal 44 wissels en de twee sporen in het “knuppelperron” vernieuwd. Als onderdeel van de vijf wissels wordt het Zwitsers Kruiscomplex vernieuwd. Dit is een speciaal wissel, dat als “eerste verdeelwissel” in de reeks, op hoog tempo de afzonderlijke wagons verdeeld richting de diverse bundelsporen. Kijfhoek is de enige plaats in Nederland waar het heuvelproces wordt uitgevoerd. Zelfs wereldwijd zijn er maar een paar te vinden. Deze wissels zijn onderdeel van het ‘heuvelproces’, het geautomatiseerde rangeersysteem.
Naast het vernieuwen van de 41 sporen en 44 wissels worden ook de blusvoorzieningen aangelegd. Onderdeel hiervan is het plaatsen van 90 extra hydranten en 3.000 meter nieuwe blusleiding. En ligt er zo’n 3 km aan nieuwe calamiteitenwegen.
Vernieuwen van wissels
Samenwerking
Grootste uitdaging op het project Kijfhoek is het werken met ‘de winkel open’ waardoor er continu aandacht nodig is voor veiligheid en bereikbaar houden van de bestaande calamiteitenvoorzieningen, logistieke bouwstromen en planning van technische uitdagingen met nevenaannemer Siemens. Kortom samenwerking en goede communicatie met opdrachtgever ProRail is een must.