Laatste onderwaterbetonstort Rottemerentunnel A16 Rotterdam
Op 6 september hebben honderden duikers hun werkzaamheden aan de A16 Rotterdam afgerond. Zij hebben in ploegendiensten dag en nacht gewerkt aan de vloer van de 2,2 kilometer lange Rottemerentunnel, onderdeel van ’s werelds eerste energieneutrale snelweg met tunnel.
De duikers werkten op de bodem van de met water gevulde bouwkuipen. Zij maakten de koppen van funderingspalen en damwanden schoon. Ook legden zij wapeningsnetten, goed voor 14.000 ton aan staal. De duikteams hebben hun werkzaamheden afgerond, nu het laatste onderwaterbeton is gestort voor de vloer van de Rottemerentunnel. In totaal is de afgelopen anderhalf jaar ruim 122.400m³ beton gestort, verdeeld over 33 bouwkuipen. Daar vul je ruim 61 Olympische zwembaden mee. Het grootste deel van de onderwaterbetonvloer van de 2,2 kilometer lange tunnel is gewapend, iets dat nog niet eerder op deze schaal is vertoond.
Voordelen onderwaterbeton
Het gebruiken van gewapend onderwaterbeton heeft een aantal voordelen. Zo zijn er veel minder kilo’s damwanden en minder heipalen en beton nodig en hoeft er minder grond te worden afgegraven. Er is ongeveer de helft minder aan beton nodig, omdat de werkvloer ook meteen de constructievloer is. Dat is beter voor het milieu en in tijden van grondstof schaarste een prettige bijkomstigheid. Bovendien zijn er minder logistieke bewegingen voor de aan- en afvoer van materiaal nodig geweest.
Grondwater
De toepassing van onderwaterbeton heeft echter nog een voordeel. Zo hoefde er tijdens het uitgraven van de bouwputten geen grondwater uit de omgeving onttrokken te worden. Na het inbrengen van damwanden werden de bouwkuipen gevuld met (oppervlakte)water. Daarna werden onder water de vloeren gemaakt en zodra deze uitgehard en waterdicht waren, het water weggepompt om droog verder te kunnen werken.