Nieuwe Boekelosebrug ingevaren
Op zaterdag 3 november heeft Dura Vermeer de nieuwe Boekelosebrug op z'n plek gelegd. De volledig in 3D ontworpen brug verbetert de verbinding tussen de A35 en het centrum van Hengelo en is onderdeel van de totale Laan Hart van Zuid. De bouw van de Boekelosebrug is gestart in september 2017 en de brug wordt naar verwachting in juni 2019 opgeleverd.
Onder toeziend oog van vele toeschouwers werd het nieuwe brugdek met enorme transportwagens op drijvende pontons in het Twentekanaal gereden. Ruim 500 ton staal en ijzer in perfecte balans krijgen is wel een staaltje evenwichtskunst. Projectleider Rick Lormans: 'We werken al een jaar met veel gedrevenheid naar dit moment toe. Dit was de kroon op ons werk als team en dan is het prachtig dat er zoveel mensen komen kijken'.
PRIMEUR IN DE BOUWWERELD
De Boekelosebrug is volledig in 3D ontworpen. Het ontwerp kan door het gebruik van EBMR (Engineer and Build in Mixed Reality) als laag over de 'echte wereld' heen gelegd worden. Deze nieuwe techniek, ontwikkeld door Dura Vermeer Infra Regio Oost en Recreate, maakt het mogelijk om het 3D-model van de brug met behulp van een hololens te projecteren. Hierdoor is het bijvoorbeeld mogelijk om het eindresultaat van het project laten zien aan de opdrachtgever, omwonenden en andere betrokkenen. Ook kun je de uitvoering controleren en vroegtijdig eventuele conflicten opvangen.
NUL OP DE METER
De Boekelosebrug wordt de eerste nul op de meter-brug in Nederland. De zonnepanelen in de asfaltconstructie voorzien de brug van energie en laten de 668 lampjes branden. Het slanke ontwerp zorgt bovendien voor besparing van materiaal, wat maakt dat er minder grondstoffen, energie en transport bij komt kijken. Hiernaast worden er ook nog andere duurzame innovaties doorgevoerd, zoals de lage temperatuur poedercoating op de brugleuning.