Nieuwe Prinses Amaliabrug in gebruik genomen
Het moment is eindelijk daar, de eerste auto’s en fietsers rijden sinds 10 augustus over de nieuwe Prinses Amaliabrug in West-Knollendam. De afgelopen maanden heeft Dura Vermeer toegewerkt naar deze mijlpaal. De bouw van de Prinses Amaliabrug bij West-Knollendam maakt onderdeel uit van het project 'N246-N244 Trajectbenadering' dat Dura Vermeer in opdracht van de provincie Noord-Holland uitvoert.
De nachten voorafgaand aan 10 augustus heeft Dura Vermeer samen met SPIE en Engie de nieuwe brug succesvol getest. Vrijdagmiddag 9 augustus rond 17.00 uur kregen de partijen groen licht om het wegverkeer over de nieuwe brug te leiden. Daarmee werd de Prinses Amaliabrug officieel (vervroegd) in gebruik genomen. De officiële openingshandeling is op donderdag 12 september door gedeputeerde Adnan Tekin. De officiële overdracht is pas in maart 2020, de eerste contractuele mijlpaal van dit project. Tot die tijd blijft de Prinses Amaliabrug in beheer van Dura Vermeer. SPIE doet het onderhoud en regelt de storingsdienst.
PRINSES AMALIABRUG CENTRAAL BEDIEND
Provincie Noord-Holland heeft eerder dit jaar haar bediencentrale in Heerhugowaard opgeleverd. De Provincie Noord-Holland gaat al haar bruggen en sluizen centraal bedienen. De Prinses Amaliabrug is weliswaar de derde brug die over gaat naar de centrale bediening, maar de eerste nieuwe brug die aangesloten wordt. Dura Vermeer heeft hiermee een primeur binnen de provincie Noord-Holland en heeft de standaard gezet voor toekomstige nieuwe bruggen.
MINIMALE VERKEERSHINDER DOOR TIJDELIJKE BRUG
Voordat de oude Beatrixbrug gesloopt werd, is een tijdelijke brug naast de brug gebouwd. Hierdoor is de hinder voor het verkeer minimaal gebleven. Nu de nieuwe brug in gebruik is, wordt de tijdelijke brug gedemonteerd.