Vorige
Nieuws

Nieuwe stalen brug Oostertoegang Amsterdam is onderweg

Oostertoegang Amsterdam november 2024

Dura Vermeer werkt in opdracht van ProRail samen met partners Hollandia en Mammoet aan het vervangen van vier stalen spoorbruggen en één betonnen spoorbrug aan de oostzijde van Amsterdam Centraal Station. De stalen bruggen zijn aan het einde van hun levensduur. Afgelopen zomer is gestart met het verwijderen van de eerste brug; de noordelijkste, betonnen, trogbrug. De nieuw te plaatsen brug is op dit moment in drie delen onderweg naar Amsterdam en gereed om te worden ingevaren.  

Deze nieuwe brug bestaat uit drie brugdelen die stuk voor stuk op pontons vanaf Hollandia in Krimpen aan de IJssel naar Amsterdam worden gevaren. Op maandag 18 november zijn de brugdelen door middel van SPMT’s (voertuigen met kleine wielen) op het ponton geplaatst en vertrokken naar Amsterdam. Vrijdag 22 november is het eerste brugdeel deels onder water van Sea Palace naar de Oostertoegang gevaren, waarna het in de nacht van 2 op 3 december op zijn plek wordt gelegd.    

Benieuwd naar de huidige stand van zaken? Kijk dan mee met de livestreams!

livestream richting amsterdam centraal station

livestream vanaf amsterdam centraal station

 

1
6

Onder water

Om de brugdelen onder de laagste brug door te kunnen varen, komen de pontons en een deel van de brug onder water te liggen. Dit wordt gedaan door ballasttanks vol te laten lopen. Bekijk deze operatie in onderstaande video:  

Fotografie: Jeannet Koomans
Video: Paul Poels

Over de Oostertoegang Amsterdam 

Vanaf 2024 vervangt Dura Vermeer in opdracht van ProRail vier stalen spoorbruggen en één betonnen spoorbrug aan de oostzijde van Amsterdam Centraal Station. Voor het vervangen van een spoorbrug wordt ongeveer één jaar uitgetrokken. Om de werkzaamheden uit te voeren, wordt de te vervangen spoorbrug buiten dienst gesteld en afgebouwd. Tegelijkertijd wordt op een externe locatie de nieuwe spoorbrug opgebouwd. Deze wordt vervolgens over het water vervoerd richting Amsterdam en met behulp van SPMT’s (een voertuig dat wordt ingezet om zware lasten te verplaatsen) op de juiste plek ingereden. De nieuwe spoorbruggen krijgen een monumentaal karakter, passend binnen de uitstraling van Amsterdam.  

Het project Oostertoegang en het vervangen van de vijf spoorbruggen is opgenomen in het project PHS Amsterdam Centraal. De spoorinfrastructuur op en rond station Amsterdam Centraal gaat de komende tien jaar op de schop, zodat er vanaf 2030 meer treinen van en naar het station kunnen rijden. De verbouwing van het station en aanpassing van de infrastructuur is nodig om meer treinen te kunnen laten rijden en de reizigersgroei op te kunnen vangen. 

Lees meer van Dura Vermeer Infra Landelijke Projecten Bekijk werkmaatschappij
Deel deze pagina

Vragen? Onze specialisten helpen je graag!