Ontgraving Rottemerentunnel voltooid
Al twee jaar lang, dag in dag uit, in weer en wind werkt De Groene Boog aan het ontgraven van de Rottemerentunnel. En het einde is in zicht. Nog een paar kuub wordt de komende weken weggeschept/weggezogen en het laatste grind gaat de bouwkuip in ter voorbereiding op de onderwaterbetonstort. Vrijwel onopgemerkt voor de buitenwereld vond er afgelopen twee jaar nét boven of onder water het nodige graaf-, zuig- en strooiwerk plaats. Het zou je bijna duizelen als je de kuubs en vierkante meters tot je laat doordringen:
- 750.000 m3 grond afgegraven (44.117 vrachten)
- 90.000 m2 slib gezogen
- 25.000 m3 grind gestrooid (1350 vrachten)
VOX Metiri
Dat men grondig te werk gaat, blijkt wel uit de geavanceerde technologie waarmee de ontgraving wordt begeleid. Met behulp van de VOX Metiri, een onbemande peilboot, wordt in een kwartier tijd een 3D-opname maakt van een 200 meter-bouwkuip. Het laat precies zien wat er al is ontgraven, hoe nauwkeurig er is gegraven en of men al op diepte is. De peiling wordt op het scherm in de graafmachine ingelezen, zodat de machinist de laatste data bij de hand heeft.
Over de A16 Rotterdam
Consortium De Groene Boog bestaande uit BESIX, Dura Vermeer, John Laing, Rebel, Van Oord en de TBI-bedrijven Croonwolter&Dros en Mobilis realiseert een nieuwe, elf kilometer lange, energie neutrale snelweg – inclusief – tunnel tussen de A16 bij het Terbregseplein en de A13 bij Rotterdam The Hague Airport. De weg, met een half verdiepte landtunnel, komt aan de noordoostrand van Rotterdam te liggen en wordt één van de best ingepaste rijkswegen in Nederland.