Perronkap 4e perron Station Tilburg bijna gemonteerd
Perron 4 op Station Tilburg is nog volop in aanbouw, maar inmiddels wordt stukje bij beetje steeds meer zichtbaar. Zo is de perronkap al grotendeels gemonteerd, is het perron zelf al flink gevorderd en is de trapopgang inmiddels gereed. De komende periode wordt het perron afgebouwd en vinden er nog twee treinvrije periodes (TVP's) plaats, waarna de werkzaamheden aan het perron gereed zijn.
Het plaatsen van de trapopgang was gezien de complexe omgeving een uitdaging. De opgang werd gerealiseerd in een bestaande constructie met beperkte werkruimte. Daarnaast vond er veel integraliteit plaats met andere werkzaamheden, onderaannemers en nevenaannemers die Dura Vermeer coördineert. En ondertussen raasde het overige treinverkeer op andere perrons gewoon door en maakten reizigers en omwonenden gebruik van de interwijkpassage onder de sporen door.
Naar de treinvrije periodes toewerken
Tussen 15 april en 12 mei 2024 zijn er twee aaneengesloten 15-daagse TVP's met als doel het vierde perron aan het einde gereed te hebben. Daarnaast worden er in de tweede 15-daagse TVP 2 bestaande trapopgangen ten behoeve van perron 1 en 2/3 vervangen. Deze trappen zijn pas in 20-15 gerealiseerd, maar door de steilte ervan is er veel hinder ervaren en heeft ProRail besloten ze compleet te vervangen door 2 nieuwe en daarnaast bij één van de perrons deze direct breder te maken door de trapvide te versmallen. Een flinke klus om in 15 dagen te halen, waarbij er 24/7 doorgewerkt zal moeten worden. Dura Vermeer is momenteel druk bezig het plan van aanpak met urenplanning minutieus voor te bereiden.
Over 'Perron 4, Station Tilburg’
Dura Vermeer werkt in opdracht van ProRail al ruim twee jaar aan de stations Tilburg en Tilburg Universiteit en aan het spoor op het tracé Breda – Boxtel/Vught. Steeds meer mensen maken een duurzame keuze voor de trein en het aantal reizigers zal de komende jaren gaan toenemen. Het project ‘Programma Hoogfrequent Spoor Tilburg en vierde perron’ is dan ook nodig om het groeiende aantal reizigers voldoende ruimte en comfort te bieden en het traject toekomstbestendig te maken.