Pijlers Prins Clausbrug veilig geplaatst
Op vrijdag 16 oktober heeft een kraanschip met uiterste precisie drie prefab pijlers van de Prins Clausbrug in Dordrecht veilig geplaatst. Dankzij de uitgekiende planning en voorbereiding bleven de vaarroute en omliggende wegen open.
Hindervrij hijsen
De 40 tot 70 ton wegende prefab pijlers zijn door Dura Vermeer geproduceerd op een voorbouwlocatie in Rotterdam. Zo blijft de benodigde ruimte op de bouwlocatie in Dordrecht beperkt en wordt hinder voor de omgeving geminimaliseerd. De omliggende wegen bleven bereikbaar doordat bouwcombinatie Dura Vermeer-Hillebrand de pijlers vanaf het water met een 250-tons kraanschip plaatste. Het kraanschip was hierbij zo gepositioneerd dat de scheepvaart geen hinder ondervond.
Zware jongens
Omliggende wegen bereikbaar
Veiligheidscheck 3D model
Iedere pijler moest uiterst secuur worden geplaatst op circa 40 verankeringspunten. Daarom is het gehele ontwerp van de pijler in 3D opgemaakt en vooraf digitaal gecontroleerd.
Plaatsing stalen brugdelen
Als straks ook de laatste pijler is geplaatst dan gaat de bouwcombinatie Dura Vermeer-Hillebrand zich richten op de bovenbouw. In het eerste kwartaal van 2021 worden de stalen brugdelen die in de fabriek van Hillebrand in Middelburg en Vlissingen gebouwd zijn, over het water naar Dordrecht getransporteerd en met een drijvende bok op de definitieve locatie gehesen.
De Prins Clausbrug
In opdracht van gemeente Dordrecht bouwt bouwcombinatie Dura Vermeer-Hillebrand de 140 meter lange Prins Clausbrug. Een nieuwe, door de provincie Zuid-Holland gesubsidieerde, beweegbare fiets-voetgangersbrug over het Wantij die het stadscentrum van Dordrecht gaat verbinden met de nieuwbouwwijk Stadswerven en een directe verbinding gaat vormen naar Papendrecht. De geplande oplevering van de brug is medio 2021.