Vorige
Nieuws

Project Oostertoegang Amsterdam definitief gegund aan Dura Vermeer

Dura Vermeer vervangt bruggen Oostertoegang Amsterdam

ProRail heeft het project Oostertoegang Amsterdam definitief gegund aan Dura Vermeer. Het betreft het vervangen van vier stalen spoorbruggen en één betonnen spoorbrug aan de oostzijde van Amsterdam Centraal Station die aan het einde van hun levensduur zijn. Er wordt vanaf 2024 elk jaar één spoorbrug vervangen. Het project wordt naar verwachting in 2029 afgerond.

Voor het vervangen van een spoorbrug wordt ongeveer één jaar uitgetrokken. Om de werkzaamheden uit te voeren, wordt de te vervangen spoorbrug buiten dienst gesteld en afgebouwd. Tegelijkertijd wordt op een externe locatie de nieuwe spoorbrug opgebouwd. Deze wordt vervolgens over het water vervoerd richting Amsterdam en met behulp van SPMT’s (een voertuig dat wordt ingezet om zware lasten te verplaatsen) op de juiste plek ingereden. De nieuwe spoorbruggen krijgen een monumentaal karakter, passend binnen de uitstraling van Amsterdam. Er wordt samengewerkt met Hillebrand, Mammoet, Lek, van ’t Hek, Meesters In, Arcadis en Iv- Infra.

Beoordeling EMVI

ProRail beoordeelde de plannen onder andere op de criteria “samenwerking” en “risicobeheersing”, waarbij Dura Vermeer tweemaal het cijfer 9 scoorde. Daar bovenop is een maximale duurzaamheidsscore behaald.

Inzichtelijk bouwproces dankzij 4D

Bij delen van de buitendienststelling, waarin we tegelijk met andere aannemers aan het werk zijn, wordt gebruik gemaakt van het 4D-model. Dit betekent dat de planning geïntegreerd wordt in het 3D-model en wordt het bouwproces visueel inzichtelijk bij iedere stap, wat bijdraagt aan goede communicatie en afstemming met diverse partijen.

Dura Vermeer vervangt bruggen Oostertoegang Amsterdam

Voor het vervangen van een spoorbrug wordt ongeveer één jaar uitgetrokken.

Dura Vermeer vervangt bruggen Oostertoegang Amsterdam 2

De bruggen worden over het water vervoerd en met behulp van SPMT’s op de juiste plek ingereden.

Beeld: StudioSK/Movares

Werken op een postzegel

Op en om Amsterdam Centraal Station zijn veel verkeersbewegingen. Er moet rekening gehouden worden met beschikbaarheid treinverkeer, openbaar vervoer, automobilisten, fietsers en voetgangers. Om hinder te beperken wordt zoveel mogelijk boven het water gewerkt of via het water vervoerd. Ook de brugdekken zelf, die daartoe deels worden afgezonken om onder de bestaande bruggen door te kunnen).

Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS)

Het project Oostertoegang en het vervangen van de vijf spoorbruggen is opgenomen in het project PHS Amsterdam Centraal. De spoorinfrastructuur op en rond station Amsterdam Centraal gaat de komende tien jaar op de schop, zodat er vanaf 2030 meer treinen van en naar het station kunnen rijden. De verbouwing van het station en aanpassing van de infrastructuur is nodig om meer treinen te kunnen laten rijden en de reizigersgroei op te kunnen vangen.

Lees meer van Dura Vermeer Infra Landelijke Projecten Bekijk werkmaatschappij
Deel deze pagina

Vragen? Onze specialisten helpen je graag!