Vorige
Nieuws

Realisatie groene en duurzame straat in Utrecht in volle gang

Dura Vermeer is gestart met de herinrichting van de Croeselaan, tussen het Jaarbeursplein en de Van Zijstweg. Het wordt een groene en duurzame straat met volop ruimte voor fietsers en wandelaars. De Croeselaan is de verbindende schakel tussen het Centraal Station, toekomstige hoogbouw en circulaire gebouwen. De veel gebruikte straat met een centrale ligging vraagt om een eigen karakter en wordt een aangename verblijfsruimte voor bewoners, passanten en werkenden.

De Croeselaan wordt een groene zone met ruim baan voor fietsers en voetgangers. De straat is gelegen in het stationsgebied Utrecht, direct naast het Jaarbeursplein en Beatrixtheater. Het project is onderdeel van de grootschalig herstructurering van het gehele stationsgebied.

De straat wordt een 30 km/h zone met een brede middenberm en eromheen twee éénrichtingswegen voor het autoverkeer. De brede middenberm vormt een parkzone met veel bomen, wandelpaden, bankjes en kunstobjecten.

Een groene straat

Het hemelwater wordt door middel van kolken opgevangen en onder de rijbaan geïnfiltreerd in de bodem. Voor het vele fietsverkeer wordt aan de Jaarbeurszijde een breed tweerichtingsfietspad aangelegd met duurzaam rood geopolymeerbeton. Het fietspad krijgt energiebesparende dimbare LED-verlichting. Het voetpad wordt verlicht middels zonnepaneellichtmasten. EnergyFloors met ingebouwde zonnepanelen reageren op beweging. Vrijgekomen materialen worden zoveel mogelijk hergebruikt. Alle materialen die worden toegepast worden opgenomen in een materialenpaspoort zodat daarmee informatie voor het beheer en onderhoud inzichtelijk wordt.

Uitdaging

De gemeente Utrecht heeft met Witteveen & Bos een referentieontwerp opgesteld en de markt uitgedaagd voor het uitdetailleren en realiseren van “De duurzaamste straat van Utrecht”. Het project is volledig gegund op kwaliteit waarbij de beoordeling werd gedaan op basis van milieuprestatie, circulariteit, onderhoudbaarheid, innovatieve duurzaamheidskansen en SROI. Het ontwerp is volledig in 3D en in 3D ingediend zonder platte tekeningen. Dit is positief ontvangen door de gemeente. Alle raakvlakken en clashes zijn in het voortraject getackeld en op dit moment worden de werkzaamheden buiten uitgevoerd op basis van een machinemodel. In de periode van april tot en met augustus 2018 vinden de werkzaamheden plaats. Na de zomer moeten de werkzaamheden klaar zijn.

Deel deze pagina

Maak meer carrièrestappen

Bekijk onze openstaande vacatures of lees meer over onze projecten.