Renovatie Heinenoordtunnel wint International Tunnelling Award
De renovatie van de Heinenoordtunnel heeft tijdens de tiende editie van de ITA Tunnelling Awards – op 28 november in Genua, Italië – de tweede prijs gewonnen in de categorie Renovatieproject van het jaar. De Manfreida Tunnel uit Italië heeft de eerste prijs gewonnen. In totaal dongen meer dan 100 inzendingen uit 29 landen in 7 categorieën mee naar deze belangrijkste internationale prijzen op het gebied van tunnels.
ITA Award
De ITA is een internationale organisatie die als missie heeft om tunnels verder te ontwikkelen op het gebied van duurzaamheid en innovaties. Hiervoor organiseren zij ieder jaar de ITA Tunnelling Awards. De renovatie Heinenoordtunnel heeft de tweede prijs gewonnen in de categorie Renovatieproject van het jaar 2024. De inzendingen zijn beoordeeld op innovaties op het gebied van ontwerp en constructie, veiligheid tijdens de uitvoering, wat er gedaan is om de impact op de omgeving zo klein mogelijk te houden en welke duurzame oplossingen zijn toegepast om kosten te besparen. De jury van de International Tunnelling and Underground Space Association (ITA) was erg onder de indruk van hoe de renovatie is uitgevoerd en de bouw van het middentunnelkanaal.
Irene Schnieders, projectmanager Rijkswaterstaat: ‘Ik ben enorm trots op deze prijs. Het is een blijk van waardering voor het hele team. Na jaren van voorbereiding hebben we samen in twee jaar tijd een monsterklus geklaard en zijn we erin geslaagd om de renovatie met zo min mogelijk impact op de omgeving uit te voeren. Hinder was onvermijdelijk, dus de omgeving verdient ook een groot compliment. Mede dankzij hen hebben we de hinder kunnen beperken. Velen hebben niet of anders gereisd en bedrijven hebben maatregelen getroffen waardoor de hinder overall gezien zelfs minder was dan verwacht.’
Ontdek meer over de bijzondere renovatie
Renovatie Heinenoordtunnel
De Heinenoordtunnel (A29) is in 1969 in gebruik genomen. Sindsdien heeft er continu onderhoud plaatsgevonden aan zowel de constructie van de tunnel alsook de technische installaties en systemen. Na 55 jaar was de tunnel echt toe aan een grote renovatie. De installaties en systemen waren verouderd en moesten vervangen worden. En hoewel de constructie nog in goede staat verkeerde kon deze wel een opknapbeurt gebruiken.
De renovatie is samen met TEC Tunnel Engineering Consultants (een samenwerking tussen Royal HaskoningDHV en Witteveen+Bos) en aannemerscombinatie Savera III (een samenwerking tussen Dura Vermeer, SWARCO en SPIE) voorbereid en uitgevoerd.
Geert Quicken, projectdirecteur Savera III: ‘Dat de uitvoering complex zou worden wisten we. Door een goede en gedetailleerde voorbereiding en door buiten de tunnel te ‘oefenen’ met een 1 op 1 schaalmodel van de zinkvoegen en het middentunnelkanaal, wisten we hoe we de werkzaamheden zo efficiënt mogelijk in de tunnel konden uitvoeren. We zijn in het bijzonder trots op dat we in 7,5 dag tijd een middentunnelkanaal hebben gemaakt in een bestaande tunnel. Dat dit uniek is, is ook gezien door de jury.
Frederik Wagenaar, technisch manager van TEC; ‘Als ingenieursbureaus waren wij vooral betrokken bij de contractvoorbereidingen van deze ingrijpende renovatie. Ik ben blij dat wij ook hebben mogen bijgedragen aan dit mooie resultaat.
Toekomstbestendige tunnel
Na deze renovatie voldoet de tunnel aan de laatste wetgeving en de nieuwste veiligheidseisen. De tunnel kan er weer tientallen jaren tegenaan, de nieuwe installaties en systemen gebruiken minder energie en de tunnel is klimaatbestendig. De energie om de tunnel te laten functioneren komt van het windmolenpark op de Maasvlakte.