Renovatie Heinenoordtunnel zit erop
De renovatie van de Heinenoordtunnel in de A29 is na 2 jaar hard werken succesvol afgerond. De tunnel uit 1969 was na 55 jaar echt toe aan een grote renovatie. Nu de renovatie is afgerond, voldoet de tunnel weer aan de laatste wetgeving en de nieuwste veiligheidseisen. De tunnel kan er weer tientallen jaren tegenaan zonder groot onderhoud. Het reguliere onderhoud gaat altijd door.
Wat hield de renovatie in?
Als je nu als automobilist door de tunnel rijdt, vallen misschien direct de nieuwe witte wanden op. Maar Savera III, waar Dura Vermeer onderdeel van was, heeft veel gedaan wat je als automobilist niet direct opvalt en ziet.
Zo zijn alle technische installaties, zoals ventilatoren, camera’s en luidsprekers en honderden kilometers aan kabels vervangen. En ook zijn bijvoorbeeld de bijbehorende systemen om deze installaties te bedienen en te besturen vervangen.
De tunnel heeft een middentunnelkanaal gekregen. Dit is een afgesloten vluchtgang met vluchtdeuren tussen de tunnelbuizen in. Dit kanaal heeft 2 verdiepingen; beneden is de vluchtgang voor de weggebruikers, bovenin is een dienstgang met de kabels en leidingen voor de installaties en systemen. In het middentunnelkanaal kon gewerkt worden terwijl het verkeer door de tunnel reed.
De tunnel heeft nieuwe hulppostkasten, lichtroosters, ledverlichting, afwatering en riolering gekregen. Bij de overgangen tussen de tunnelelementen, de zogenoemde zinkvoegen, is asbest verwijderd en deze voegen zijn geconserveerd om corrosie tegen te gaan. Verder zijn de dienstgebouwen gerenoveerd en is de gele gevel van deze gebouwen vervangen door een gevel die beter in de omgeving past.
Bekijk ook de eindvideo die tijdens de laatste afsluiting is gemaakt.
Trots op monsterklus
Ronald Nomes, hoofdingenieur-directeur (HID) van Rijkswaterstaat West-Nederland Zuid.: ”Na jaren van voorbereiding hebben we als Rijkswaterstaat samen met aannemer Savera III in 2 jaar tijd een monsterklus geklaard. Daar mogen we trots op zijn. Eén van de hoogtepunten was de bouw van het middentunnelkanaal in slechts 7,5 dag tijdens de afsluiting in de zomer van 2023. Werken aan bestaande infrastructuur is complex en vraagt om slim plannen, slim bouwen en slim reizen. Door bijvoorbeeld de nieuwe installaties naast de bestaande op te bouwen, hoefde de tunnel niet maanden achter elkaar dicht.”
Weggebruikers bedankt
Daisy Hofmans, omgevingsmanager Rijkswaterstaat: “Hinder tijdens de renovatie was onvermijdelijk, maar door zo vaak mogelijk in weekenden en vakanties te werken, en zoveel mogelijk buis voor buis, was de impact voor de omgeving fors minder dan we anders gehad zouden hebben. En doordat velen uit de omgeving niet of anders gereisd hebben, hebben we mede dankzij hen de hinder kunnen beperken voor mensen die geen keuze hadden. Dus een groot compliment voor hen en dank aan alle weggebruikers voor hun geduld.”
Over Savera
Savera III is een samenwerkingsverband tussen SPIE, Dura Vermeer en SWARCO. In opdracht van Rijkswaterstaat voerden zij de renovatie van de Heinenoordtunnel in de A29 uit.