Ruud over werken bij Dura Vermeer Bouw Hengelo: "Collega's, vrienden. Zo voelt dat."
Ruud Damhuis is tendermanager bij Dura Vermeer Bouw Hengelo en werkt hier sinds zijn afstuderen; inmiddels alweer acht jaar. Die acht jaar zijn voorbijgevlogen, want hij voelt zich thuis. Zowel bij zijn collega's, waarvan sommigen zelfs vrienden zijn geworden, als bij de klanten en projecten. De missie 'Het Goede Doen' past hem goed. Hij vertelt hier meer over hoe hij hier invulling aan geeft.
Collega’s, vrienden. Zo voelt dat.
“De sfeer bij Dura Vermeer Bouw Hengelo is super goed. Je gunt elkaar wat, je wilt elkaar helpen, bouwt iets op met elkaar. Wij zoeken elkaar ook buiten het werk wel op. Er is een sterke band. Mijn broer zegt altijd: als jij het over je werk hebt, heb je het altijd over ‘bij ons’. En niet over ‘op kantoor’ of ‘op het werk’. Grappig. Het voelt inderdaad als een onderdeel van mijn leven. Ik zou mijzelf niet snel bij een ander bedrijf zien werken. Om de mensen. De sfeer. De collegialiteit.”
Iedereen bij ons wil de dingen goed doen
“Je krijgt hier veel vrijheid; daardoor doen mensen vanzelf wat goed is om te doen. Iedereen wil hier de dingen goed doen. Voor de klant, voor het project en voor de anderen. Overwerken voor een tender zie ik niet als overwerk. Ik doe dat gewoon omdat ik zeker wil weten dat ik bij de indiening niet denk: had ik nou maar…. en zo zien we dat allemaal. Op het eind is het vaak nog allemaal samen de schouders eronder. Dan knallen we nog even en leveren we het in. We werken allemaal graag bij Dura, dus we doen het samen en voor de volle 100%.
Een ander gesprek door die vertrouwensrelatie
“Wij zijn heel goed in het organiseren van soepel lopende bouwteams en het opbouwen van een vertrouwensrelatie met de klant. Dat past bij het DNA van Dura Vermeer en van onze mensen. Door die vertrouwensrelatie kunnen we een ander gesprek voeren met de klant en kunnen we qua eindproduct en in het proces meer voor elkaar kunnen krijgen.”
Het Goede Doen in de praktijk
“Een voorbeeld hiervan is zorgorganisatie InteraktContour. Dit is voor ons een nieuwe opdrachtgever. Samen zitten we in een bouwteam om een tweetal woonlocaties te realiseren in Enschede en Zwolle. In dit bouwteam hebben we voor hen als extra een compleet verduurzamingspakket voorgesteld. Waaronder een duurzamere installatie, betere ventilatie, een groen dak, zonnepanelen, triple beglazing – en nog veel meer, inclusief de terugverdientijd. Juist vanwege de duurzaamheid en lange termijnvisie heeft de opdrachtgever op alles ‘ja’ gezegd, ondanks de extra kosten.”
“Ook hebben wij een trappenhuis toegevoegd aan het einde van de gangen, waardoor het voor de verpleging makkelijker is om ‘de ronde te doen’ over de etages. In zo’n klantrelatie komen dus hele mooie dingen tot stand en kunnen we veel beter Het Goede Doen dan in de traditionele opdrachtgever-opdrachtnemer relatie, die gebaseerd is op hiërarchie en een ‘eerst zien dan pas geloven’ mentaliteit.”
Ik heb het met eigen ogen gezien
"Je moet ook naar de consequenties van je duurzame keuzes kijken. Op Borneo, Indonesië heb ik met eigen ogen gezien wat de westerse vraag naar plantaardige olie en biobrandstoffen doet. Dat land gaat kapot omdat het oorspronkelijke regenwoud overal wordt vervangen door eindeloze palmolieplantages. Van het gas af is duurzaam, maar voor de opwekking van elektriciteit is nu toch nog best veel fossiele brandstof nodig. En niemand wil windmolens in zijn achtertuin.”
De balans tussen idealisme en pragmatisme
“De kunst is steeds om de balans te vinden tussen idealisme en pragmatisme. Er kan altijd een trigger komen waardoor de boel ineens helemaal omslaat en in een stroomversnelling terecht komt. Op het gebied van circulariteit heeft de aflevering van Thomas Rau bij VPRO Tegenlicht in 2015 veel teweeggebracht bij mijzelf, maar ook bij de rest van onze organisatie. Het heeft mede geleid tot de circulaire transformatie van het hoofdkantoor van Alliander Bellevue. Met hoogbouw in hout zie je nu hetzelfde gebeuren.
Geen pootjes haken, geen gekonkel
“Wij denken altijd aan het belang van de klant, van de gebruikers en de omgeving. Er werken bij ons geen mensen die niet altijd de belangen van de klant scherp houden. Geen pootjes haken, geen gekonkel, maar oprecht en doelgericht. De sfeer op de bouw, de relatie met de opdrachtgever, een gebouw zien groeien: dat vinden we het belangrijkst. Voor ons allemaal geldt denk ik dat er niets mooiers is dan met een tevreden klant over zijn of haar bouw rondlopen.”