Spooromgeving Geldermalsen definitief aan Dura Vermeer en Mobilis
Een combinatie van Dura Vermeer en TBI-onderneming Mobilis wordt verantwoordelijk voor het scheiden van het hoog- en laagfrequent van het treinverkeer in en rondom Geldermalsen. Hiervoor wordt het emplacement uitgebreid van twee naar vier perrons en een derde spoor – De Merwedelingelijn tussen Dordrecht en Geldermalsen – wordt aangelegd.
De bouw start begin 2019. De ombouw vindt plaats in vijf buitendienststellingen. In de buitendienststelling van zomer 2020 wordt het complete emplacement in ongeveer 700 uur omgebouwd. De treinenloop wordt tijdens deze buitendienststelling minimaal verstoord. Naar verwachting is de spooromgeving 2021 gereed. Het project wordt uitgevoerd in een alliantie met ProRail om de complexheid van de omgeving samen in goede banen te leiden.
ALLIANTIE-CONTRACT
De combinatie Dura Vermeer en Mobilis gaat samen met ProRail in alliantievorm het integrale ontwerp maken. Op basis van dit ontwerp zal het project gerealiseerd worden.
OVER SPOOROMGEVING GELDERMALSEN
Tussen Amsterdam en Eindhoven rijden steeds meer treinen. Om drukte op het spoor te verminderen en vertragingen te voorkomen, moet er ruimte worden gemaakt op het spoor. In en om Geldermalsen wordt daarom het spoor en het station aangepast. Zowel bij de Nieuwsteeg als de Lingedijk worden spooronderdoorgangen gerealiseerd zodat voetgangers, fietsers en auto’s veilig het spoor kunnen kruisen. Vrachtverkeer kan binnenkort door een derde tunnel onder het spoor door.