Spoorvernieuwing in Rotterdams havengebied van start
In het weekend van 5 december heeft Dura Vermeer in opdracht van ProRail de overweg Waalhaven Zuidzijde vervangen in het Rotterdams havengebied. De vele goederentreinen die hier rijden hebben nu minder last van onverwachte storingen en bij onderhoud is het spoor minder lang “dicht”. Het vernieuwen van deze overweg is de eerste in een reeks van circa vijftig overwegen die Dura Vermeer in 2021 vervangt in het havengebied.
DRUKKE OVERWEG
De overweg in Waalhaven Zuidzijde is met zes rijbanen met aan weerszijden fiets- en looppaden erg druk. Voor goederentreinen die over dit spoor rijden is dit een belangrijk knooppunt: als hier niet over gereden kan worden, is Heijplaat niet bereikbaar voor goederentreinen. De vloer van de overweg was verouderd en daardoor gevoeliger voor storingen. Door het plaatsen van een nieuw soort overwegconstructie wordt het onderhoud aan de overweg in de toekomst makkelijker en sneller uit te voeren.
INFRA OP ORDE
De werkzaamheden van Dura Vermeer maken onderdeel uit van het grootschalige project “Infra op Orde”. Onder deze noemer stelt ProRail de komende drie jaar orde op zaken in het Rotterdamse havengebied. Ans Rietstra (COO ProRail): “We hebben de afgelopen jaren veel over ons heen gekregen. Terecht ook, want de sporen in het havengebied liggen er niet goed bij. Maar we gaan het beter doen. Zo vervangen we met Infra op Orde de komende drie jaar meer dan tachtig wissels en zo’n zeventig overwegen. De vervanging van de overweg in Waalhaven Zuid is een mooie eerste stap.”