Vorige
Nieuws

Startsein restauratie monumentale Hemsterhuisbrug

Hemsterhuisbrug, Den Haag, april 2022

Op vrijdag 8 april 2022 werd het officiële startsein gegeven voor de restauratie van de monumentale Hemsterhuisbrug in Den Haag. De brug werd midden in het drukke centrum van zijn plaats gehesen en klaargemaakt voor de restauratie.

In opdracht van de gemeente Den Haag voert Dura Vermeer het komende jaar, samen met Gebr. De Koning en Van der Zalm, de renovatiewerkzaamheden uit voor de Hemsterhuisbrug en het vernieuwen van de kademuur aan de Noordwal. De werkzaamheden zijn naar verwachting eind mei 2023 gereed.

Restauratie Hemsterhuisbrug

In het eerste traject wordt de monumentale Hemsterhuisbrug door Dura Vermeer uitgehesen en op een externe locatie verder gedemonteerd. De brug uit 1885 wordt vervolgens gerestaureerd en opnieuw draaibaar gemaakt. De technische installatie van de brug zal worden geplaatst in een nieuw te bouwen brugwachtershuisje, dat er qua uiterlijk hetzelfde uitziet als het origineel uit 1885. De projectlocatie bevindt zich midden in de stad. Om hinder te beperken worden de werkzaamheden nagenoeg allemaal vanaf het water uitgevoerd. Ook de aan- en afvoer van bouwmaterialen vindt zoveel mogelijk over het water plaats om het verkeer in de stad te ontzien en de Noordwal zo min mogelijk af te hoeven sluiten.

Renovatie Hemsterhuisbrug
Werken in de drukke binnenstad van Den Haag.

Geheel nieuwe kademuur Noordwal

Naast de restauratie van de Hemsterhuisbrug wordt ook de kade aan de Noordwal vernieuwd door Dura Vermeer. De 260 meter lange kade wordt in twee fasen vervangen. Elke fase duurt ongeveer een half jaar. Eerst wordt een bouwkuip gemaakt, waarna de oude kademuur wordt gesloopt. Vervolgens wordt de nieuwe kademuur teruggebouwd, met aanmeervoorzieningen voor de recreatievaart en een opstapplaats voor de Haagse rondvaartboten.

Hergebruik? Zo vaak mogelijk!

Ook op dit project werken we aan onze duurzaamheidsambitie “Hergebruik? Zo vaak mogelijk!” Zo worden de monumentale onderdelen van de brug hergebruikt in het nieuwe ontwerp. Daarnaast bestaan de landhoofden van de brug voor een groot deel uit natuursteen. Het natuursteen van de huidige landhoofden wordt door specialist MeestersIN gemerkt, gedemonteerd en afgevoerd naar de locatie waar het wordt gerestaureerd. Hierbij is het uitgangspunt om 95% te kunnen hergebruiken. Vanzelfsprekend wordt er ook gebruikgemaakt van duurzaam geproduceerd beton en hout.

 

Lees meer van Dura Vermeer Infra Regio Zuid West Bekijk werkmaatschappij
Deel deze pagina

Maak meer carrièrestappen

Bekijk onze openstaande vacatures of lees meer over onze projecten.