Succesvolle buitendienststelling Zevenaar
De werkzaamheden voor de aanleg van het Derde Spoor in Zevenaar zijn in volle gang. Afgelopen weekend heeft er een 52-urige buitendienststelling van het spoor plaatsgevonden. In dit weekend heeft Dura Vermeer onder meer de oude draagconstructie van de bovenleiding verwijderd en overgezet op een nieuwe draagconstructie, spoorstaven middels een Robeltrein gelost en een nieuwe voetgangersbrug geplaatst. Dit was de laatste buitendienststelling voor de Indienstellingsstap 1, die van 19 mei tot 30 mei plaats gaat vinden.
Verder hebben er kabelwerkzaamheden plaatsgevonden waarbij kabels, met daarop een spanning van 10.000 volt, spanningsloos zijn gemaakt om vervolgens te verleggen zodat de volgende fasering kan plaatsvinden. Tevens is het Hoofd Aardings Systeem (HAS) voorbereid op de eindsituatie.
Deze buitendienststelling liep daarna over in een enkelsporige buitendienststelling. Overdag vinden er nu verder voorbereidende werkzaamheden plaats om eind mei indienststellingstap 1 van het project te realiseren.
PROJECT ZEVENAAR
Het project Zevenaar Derde Spoor wordt in opdracht van ProRail uitgevoerd door Dura Vermeer en onze partners Heijmans, Movares en Samenwerking Kabels en Leidingen Dura Vermeer/ Heijmans en omvat de aanleg van een derde spoor tussen Zevenaar Oost en de grens met Duitsland. Hiervoor wordt een baanlichaam aangepast, wordt een keerwand geplaatst en (eco-)duikers verlengd. Daarnaast gaan de sporen ook op de schop. Deze worden gelicht en geschift, de sporen worden opgebroken en opnieuw gebouwd en de spoorlay-out wordt aangepast. Ook worden er drie kunstwerken aangepast en zo'n twee kilometer aan geluidsschermen verplaatst.
Het derde spoor wordt gebouwd ten behoeve van de capaciteitsuitbreiding van de goederencorridor Betuweroute (Rotterdamse Haven – Genua) en voor de passagierstreinen (waaronder de internationale ICE tussen Amsterdam – Dusseldorf).