Toegankelijkheid voor ouders met jonge kinderen: wat kunnen we leren?
Hoe zorgen we ervoor dat iedereen, ongeacht zijn of haar fysieke beperkingen, zich thuis kan voelen in de stad? Deze vraag stond centraal in het onderzoek De (On)Beperkte Stad, een initiatief van Dura Vermeer in samenwerking met de gemeente Rotterdam en Social Snackbar. Het doel was om de toegankelijkheid in kaart te brengen en te onderzoeken hoe ontwerpkeuzes in stedelijke ontwikkelingen dit beïnvloeden. Tijdens de Week van de Toegankelijkheid maken we de balans op: hoe kijken onze collega’s eigenlijk naar dit thema en hoe vertaalt het zich naar hun werk? Aan het woord: Meggie van Noorden, ontwikkelaar bij Dura Vermeer.
In Nederland is de toegankelijkheid over het algemeen goed geregeld, vindt Meggie van Noorden, maar er zijn altijd manieren waarop we zaken nog beter kunnen maken. "Toen ik zelf nog geen kind had, keek ik anders naar de gebouwde omgeving. Nu ik moeder ben, vallen me ineens een aantal aspecten op waar we als ontwikkelaars meer aandacht aan kunnen besteden." Meggie werkte tot voor kort als projectmanager Klant, Markt en Maatschappij bij Dura Vermeer en gaat binnenkort de rol van ontwikkelaar vervullen. Vanuit haar persoonlijke ervaringen als moeder ziet ze niet alleen nieuwe kansen om toegankelijkheid te verbeteren voor gezinnen met jonge kinderen, maar juist ook voor doelgroepen die tegen vergelijkbare situaties aan lopen.
Parkeren met een baby
Een van de aandachtspunten voor Meggie is de ervaring van parkeren bij voorzieningen zoals de kinderopvang. "Bij de kinderopvang van mijn dochter zijn er acht parkeerplekken voor de deur, wat in eerste instantie misschien voldoende lijkt, maar in de praktijk is het vaak niet genoeg, de rest van de parkeerplekken zijn veel verder lopen," vertelt ze. "Als je met een Maxi-Cosi vanaf zo'n verder gelegen parkeerplaats moet lopen, merk je pas hoe zwaar dat kan zijn."
Verder valt het Meggie op dat bij veel voorzieningen parkeerplaatsen vaak erg smal zijn en je al gauw met je deur tegen een andere auto aanstoot. “Het realiseren van een aantal speciale gezinsparkeerplaatsen met extra ruimte maakt al een groot verschil! Ik zie dit al op sommige parkeerterreinen, en dat voelt als een verademing.”
Ruimte voor praktische oplossingen in woningen
"In veel woningen is er niet echt nagedacht over waar je tijdelijke spullen, zoals een kinderwagen of rollator, kunt laten. Ik woon zelf in een ‘standaard’ eengezinswoning en parkeer de kinderwagen altijd in mijn woonkamer. In mijn gang is hier geen ruimte voor en onze trapkast is hier ook te klein voor. Dit soort details lijken misschien klein, maar ze maken het dagelijkse leven zoveel makkelijker. Het zou geweldig zijn als er flexibel inzetbare ruimte was voor een rolstoel of kinderwagen in de gang of onder de trap. Dit zijn kleine aanpassingen die het leven een stuk praktischer en makkelijker maken.
Faciliteiten in de winkel
"In veel winkels is de lift vaak moeilijk te vinden," legt ze uit. "Voor mensen met een kinderwagen, of mensen in een rolstoel, kan dit onhandig zijn. Hoewel ik begrijp dat winkels de begane grond vooral willen gebruiken voor de verkoop hun producten, zou het fijn zijn als de lift toegankelijker en zichtbaarder was. Door voorzieningen zoals liften en toiletten makkelijker toegankelijk te maken, zorg je ervoor dat klanten zich welkom voelen en graag terugkomen."
Aandacht voor detail in de openbare ruimte
Ook buiten de deur ziet Meggie mogelijkheden om de toegankelijkheid voor gezinnen en anderen te verbeteren. "In ons dorp hebben ze onlangs een prachtig fietspad aangelegd, dat perfect is om op te fietsen. Maar het wandelpad ernaast is gemaakt van halfverharding, waterdoorlatend, maar niet ideaal voor kinderwagens of rolstoelen. Dit zijn van die kleine details die het verschil maken." Ze benadrukt dat een goede toegankelijkheid vaak zit in de details. "Het type bestrating of de situering van een zebrapad kunnen een groot verschil maken. Het is geweldig dat er zoveel aandacht wordt besteed aan nieuwe infrastructuur, en met een paar kleine aanpassingen kan het nog inclusiever worden."
Gedrag en verkeersveiligheid
Naast fysieke aanpassingen, speelt ook gedrag een grote rol in de toegankelijkheid en veiligheid volgens Meggie. "Het valt me op hoe gevaarlijk het kan zijn als een werkbus of hoge auto vlakbij een zebrapad parkeert. Als je met een kinderwagen, jonge kinderen of met een rolstoel wilt oversteken, is het zicht volledig geblokkeerd. Dit is echt iets waar we met z’n allen bewuster van kunnen worden."
Neem toegankelijkheid mee in het ontwerp
Hoewel Meggie vindt dat er al veel goed geregeld is in Nederland, ziet ze kansen om het nog beter te maken. "Er is zeker veel aandacht voor toegankelijkheid, maar het kan geen kwaad om nog iets verder te kijken. Als ontwikkelaars kunnen we met kleine aanpassingen en bewuste keuzes een groot verschil maken voor jonge gezinnen en andere groepen die extra ondersteuning nodig hebben."
Meggie roept haar collega-ontwikkelaars en ontwerpers op om toegankelijkheid vanaf het begin mee te nemen in hun projecten. "Het gaat vaak om eenvoudige oplossingen: bredere parkeerplaatsen, duidelijk aangegeven liften en voldoende ruimte in woningen. Deze dingen zijn misschien klein, maar ze maken het verschil in hoe iemand een gebouw of gebied ervaart."
Wil je meer horen over het onderzoek en De (on)beperkte stad? Op dinsdagavond 8 oktober, tijdens de Week van de Toegankelijkheid, organiseren AIR en Rotterdam Onbeperkt een avond over de toegankelijke stad in Het Nieuwe Instituut in Rotterdam.
Klik hier voor programma en kaartjes. https://airrotterdam.eu/agenda/item/de-toegankelijke-stad-2/ De dialoog is ook later terug te kijken via deze link.
Ben je benieuwd naar de persoonlijke verhalen van experts en ervaringsdeskundigen uit De (On)beperkte Stad? De publicatie is te downloaden via deze link. https://www.duravermeer.nl/nieuws/publicatie-tussenruimte-1/