Tweede deel reizigerstunnel station Geldermalsen geplaatst
Opnieuw zijn zaterdag 25 juli met behulp van een hijskraan elf betonnen elementen in een gat in het spoor gehesen in Geldermalsen. Samen vormen ze het tweede deel van de toekomstige reizigerstunnel. Het eerste deel werd begin deze maand al geplaatst.
Dat de tunnel bestaat uit 24 betonnen elementen van elk ongeveer 40.000 kilo, ziet straks helemaal niemand meer. De elementen worden allemaal aan elkaar vastgemaakt en vormen straks één geheel. Nu alle elementen op hun plek liggen, wordt het gat in het spoor zo snel mogelijk weer gedicht. Daarna worden de sporen weer teruggebouwd. Als de treinen weer rijden, gaat de afbouw van de reizigerstunnel ondergronds verder. Dit levert geen hinder meer op voor de reizigers.
VAN LOOPBRUG NAAR REIZIGERSTUNNEL
Met meer sporen en meer perrons voldoet de huidige loopbrug op station Geldermalsen niet meer. Daarom komt er een nieuwe reizigerstunnel die is ontworpen door Hans van Heeswijk architecten. Zijn ontwerp kreeg in 2019 de voorkeursstem van het publiek. De onderdoorgang krijgt twee entrees die de verschillende perrons onderling gaan verbinden.
SPOORVERBETERING GELDERMALSEN EN TRICHT
Alle aanpassingen en vernieuwingen van het spoor in en rondom Geldermalsen zijn onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). Dat is een initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat omdat er steeds meer treinen gaan rijden tussen Amsterdam en Eindhoven. Het ministerie werkt hierin samen met ProRail, de Nederlandse Spoorwegen en KNV Spoorgoederenvervoer. PHS Geldermalsen wordt uitgevoerd door de Lingense Alliantie, een combinatie van ProRail, Dura Vermeer en Mobilis.