Vorige
Blog

Uitvoerder André Boot ‘verbinder’ bij renovatieproject in hartje Amsterdam: ‘Vertrouwen is noodzakelijk’

De bewoners van de Palmstraat in Amsterdam zaten redelijk in de weerstand aan het begin van de renovatiewerkzaamheden aan hun portiekwoningen in opdracht van woningcorporatie Ymere. Dankzij de sociale aanpak van uitvoerder André Boot gingen de hakken uit het zand. De uitvoerder blikt tevreden terug op het project van Dura Vermeer Renovatie Midden West in het hart van de volksbuurt de Jordaan: “Ik heb echt een band opgebouwd met de bewoners.”

Het was een uitdaging voor uitvoerder André Boot om het benodigde draagvlak op te halen bij de bewoners van de Palmstraat in Amsterdam. “De bewoners zaten niet echt op ons te wachten. Ze zaten al in de herrie door werkzaamheden aan de overkant van de straat”, legt André uit. “Het zijn veelal mensen die er al tientallen jaren wonen. Ze hebben hun woningen door de jaren heen zelf aangepast. Veel wilden bijvoorbeeld geen nieuwe badkamer omdat ze die zelf al hadden opgeknapt.” In tegenstelling tot wat veel bewoners vonden, was de portiekflat volgens André wel degelijk aan groot onderhoud toe: “Zowel het schilder- als het houtwerk kon wel een opfrisbeurt gebruiken.” Ook gas, elektra en waterleidingen waren toe aan een update, het dak en de plafonds moesten vervangen worden, de trappenhuizen behoefden een kleine metamorfose, het kitwerk moest bijgewerkt worden en een aantal keukens en badkamers werd vernieuwd zodat het voldeed aan de huidige eisen. Aan André de schone taak de terughoudendheid bij bewoners weg te nemen zodat de werkzaamheden van start konden gaan. Zorgen maakte hij zich niet: “Ik vind het leuk bewoners te overtuigen van de noodzaak van ons werk en ze gerust te stellen. Hoe groot de weerstand ook is, ik krijg het voor elkaar.”

Eerlijk en duidelijk

Hoe de uitvoerder de bewoners voor zich wint? “Ik bel bij iedereen aan en leg op een duidelijke en eerlijke manier uit wat we doen, wanneer we het doen, hoe we het doen en hoe veel last bewoners daarvan kunnen ervaren. Duidelijkheid geeft bewoners rust.” Zo ook in het geval van de Palmstraat. “Ik heb heldere afspraken met bewoners gemaakt over onze werkwijze en hoelang het zou duren. Zo heb ik beloofd dat we de trappenhuizen vrij houden en de bouwplaats netjes. Daarnaast maak ik op persoonlijk level met iedere bewoner afspraken over hun voorkeuren, bijvoorbeeld voor een specifieke kleur tegel of kitwerk, en hun hulpvragen. Sommige bewoners hebben bijvoorbeeld hulp nodig bij het opruimen van hun woning of bij het verplaatsen van spullen voor onze werkzaamheden. Ik inventariseer dit en bedenk voor elke bewoner een passende oplossing. Zolang je je afspraken nakomt, is er geen reden voor bewoners je niet te vertrouwen.”

Lopend vuurtje

Door André’s persoonlijke aanpak kon zijn team in de Palmstraat ‘vol energie’ van start gaan: “Ik had al een deel van onze achterstand weggewerkt door mijn goede contact met de bewoners. Ze hadden vertrouwen in mij en mijn team. Bewoners zagen hoe we met onze spullen omgingen, dat we onze afspraken nakwamen én dat de werkzaamheden nut hadden. We vonden een gaslekkage in de eerste woning, dus mensen waren blij dat we ook bij hen alles kwamen controleren. In een buurt als de Jordaan gaan verhalen als een lopend vuurtje rond. Toen de eerste bewoner tevreden was, was iedereen blij dat we er waren.”

Vertrouwen is volgens de uitvoerder noodzakelijk voor een goed verloop van elk renovatieproject. “Je moet bij mensen achter de voordeur aan de slag. Een goede relatie met bewoners is daarvoor van groot belang.” En het opbouwen van die goede relatie stopt niet bij de warme opnames. André staat ook tijdens de werkzaamheden persoonlijk in contact met de bewoners: “Ik bel regelmatig bij bewoners aan om te vragen hoe het gaat en of er vragen zijn. Bewoners waarderen dit heel erg en ik kan de opdrachtgever zo ook goed op de hoogte houden van eventuele bijzonderheden.” De uitvoerder laat weten dat Ymere zijn sociale inzet erg waardeert, zelf vindt hij het niet meer dan normaal: “Dat sociale is gewoon mijn ding, ik trek mensen over de streep en zorg dat we aan de slag kunnen. Ik vind dat het gewoon hoort bij mijn rol als uitvoerder. Ik zie mezelf als verbinder, ik ben de schakel tussen de bewoners, de techniek en de opdrachtgever.” Dit blijkt uit hoe de uitvoerder is omgegaan met de oudste bewoner binnen het project. Een vrouw van 86 die al zestig jaar in de portiekflat woont. “Ze zag er enorm tegenop om in een logeerwoning te verblijven. Naar aanleiding van de uitslag van extra bouwtechnische controles hebben wij de opdrachtgever geadviseerd de vervanging van haar plafond uit te stellen. Het plafond voldeed nog aan alle veiligheidseisen en wij gunden haar de rust.”

Voldoening

Het project aan de Palmstraat dat begon met terughoudende bewoners, werd binnen de afgesproken tijd afgerond met als resultaat: tevreden bewoners en een blije opdrachtgever. “We zijn in september begonnen en voor de kerstdagen was alles opgeleverd en opgeruimd.” En dat terwijl het niet een project was zonder uitdagingen: “De straat ligt in hartje Amsterdam met al zijn bruggetjes en grachten. Omdat we geen vergunning kregen voor een zware kraan in de binnenstad, moesten we een speciale auto met kraan regelen voor de steigers en alle materialen. Het geeft wel een kick als het dan allemaal lukt.” Maar wat André de meeste voldoening geeft, zijn de reacties van bewoners: “De bloemen, het gebak voor de jongens op de bouw, de complimentjes van bewoners die er enorm tegenop zagen: dan weet ik dat we het goed hebben gedaan.”

Meer weten over onderhoud en renovatie
Deel deze pagina

Maak meer carrièrestappen

Bekijk onze openstaande vacatures of lees meer over onze projecten.