Veiliger en vlotter: de N34 tussen Emmen-West en Frieslandroute (N381)
De N34 tussen Emmen-West en de aansluiting met de Frieslandroute (N381) heeft er een rijstrook bij. Ruim drie kilometer weg is verdubbeld. Verkeer kan er veiliger en vlotter doorstromen.
Om de verdubbeling te realiseren zijn twee viaducten verbreed: Brinkmade (over de Slenerweg) en Staapharst (bij de aansluiting met de Frieslandroute). Voor een vlotte aansluiting op de Frieslandroute zijn nieuwe op- en afritten gebouwd. Onderaan de op- en afritten zijn de rotondes opnieuw geasfalteerd en voorzien van een extra rijstrook die buiten de rotonde om gaat. Dit bevordert de doorstroming van en naar de Frieslandroute. Tot en met mei 2021 verricht aannemer Dura Vermeer afrondende werkzaamheden, zoals het inzaaien van de bermen met het Drentse bloemenmengsel.
Gedeputeerde Cees Bijl: ‘De oplevering van dit tweede deel van de N34 is opnieuw een prestatie. Complimenten voor Dura Vermeer die tijdens de bouw nauwelijks hinder heeft veroorzaakt voor het verkeer. En ook complimenten voor de organisatie tijdens deze coronapandemie, waarin de bouw volgens planning kon doorgaan en het project tijdig is opgeleverd.’
Biobased brugleuningen viaduct Brinkmade
Het projectteam is door de provincie Drenthe uitgedaagd om creatieve manieren te vinden voor het hergebruik van restmaterialen. Op het nieuwe viaduct Brinkmade zijn daarom recyclebare leuningen geplaatst. Het recyclebaar plaatmateriaal bestaat uit rijstvlies, steenzout en minerale oliën. Het materiaal gaat ongeveer 80 jaar mee en is daarna ook weer 100% recyclebaar.
Minder uitstoot
Daarnaast heeft Dura Vermeer tijdens de realisatie fossielvrije HVO-diesel toegepast in het machinepark om bij te dragen aan de duurzaamheidsdoelstellingen van de provincie. Dit leverde circa 20 procent minder CO2-uitstoot op dan reguliere diesel.