Veiligheid op 1: geen vrachtwagens en bussen meer op brug A7 bij Purmerend
Vanaf maandagochtend 29 april rijden op de Korporaal van de mariniers Jeroen Houwelingbrug in de A7 over het Noordhollandsch Kanaal bij Purmerend geen vrachtwagens en bussen meer. Dit is noodzakelijk om de constructieve veiligheid van de brug en de veiligheid van de collega’s die de brug versterken te waarborgen.
SAVERA werkt sinds 5 april aan de versterking van deze brug. In oktober 2022 is gemeld dat de brug niet sterk genoeg meer is om het gewicht van zwaar verkeer, zoals vrachtwagens, te dragen. Er is daarom een gewichtsbeperking ingesteld van 25 ton.
Veiligheid
Ondanks de gewichtsbeperking rijden er nog steeds dagelijks honderden veel te zware voertuigen over de brug, met forse uitschieters tot wel boven de 40 ton. De strengere handhaving en oproepen van onder meer Rijkswaterstaat hebben daar in de afgelopen weken niet bij geholpen. De overschrijding van de gewichtsbeperking is gevaarlijk en maakt het onmogelijk voor onze collega’s om onze werkzaamheden veilig uit te voeren.
Versterken brug
Om de brug te versterken boort SAVERA 50.000 gaten, die daarna opgevuld worden met 15 kilometer aan wapeningsstaal. Het boren van deze gaten maakt dat de constructieve veiligheid van de brug tijdelijk nog verder daalt. Het is daarom belangrijk dat de gewichtsbeperking dan echt niet meer wordt overschreden. Zo kunnen onze collega’s op het project de brug veilig versterken.
Over Savera
Bouwcombinatie Savera ( Samenwerkingsverband voor de Vervanging en Renovatie Aanpak) voert de versterking van de brug A7 Purmerend uit. Samen met acht andere bedrijven dekt Dura Vermeer alle specialismen en bieden we samen een integrale, duurzame aanpak. Er wordt in wisselende formaties ingeschreven op infrastructurele werken. In dit renovatieproject trekken Dura Vermeer, Freyssinet Zuidwest en Wagemaker samen op. Daarnaast werkt Savera op dit project samen met onze projectpartners Van der Jagt voor boor- en zaagwerk en Technobeton voor de voegovergangen.