Vernieuwen brug 108, De Clercqstraat over de Da Costagracht gestart
Mobilis en Dura Vermeer zijn in het samenwerkingsverband “Piet Kamer 2.0” gestart met de vernieuwing van de eerste brug uit het programma “Oranje Loper”. Het betreft brug 108, op de De Clercqstraat over de Da Costagracht. Dit is de eerste van negen bruggen die in opdracht van de gemeente Amsterdam wordt uitgevoerd.
In juni is bij brug 108 begonnen aan het vernieuwen van de fundering onder de voet- en fietspaden. In 2018 werd het middendeel van de brug al vernieuwd. De zijkanten, waar de voet- en fietspaden liggen, werden toen niet aangepakt. Hier liggen de kabels en leidingen die zorgen voor onder andere gas, licht en internet. Werk hieraan vraagt veel voorbereidingstijd, die er toen niet was. Dit werk is de afgelopen maanden opgepakt en nu dit klaar is kan verder worden gewerkt aan de vernieuwing.
Er is gestart aan de noordkant van de brug, tussen Bagels & Beans en IJscuypje. De komende periode worden de volgende werkzaamheden verricht:
- Het plaatsen van nieuwe funderingspalen.
- Het versterken van de aansluiting van de brug op de kades.
- Het restaureren van de kenmerkende onderdelen van de brug, zoals de smeedijzeren leuningen, metselwerk en het natuursteen.
Over Oranje Loper
Programma Oranje Loper vernieuwt de Nieuwezijds Voorburgwal en de straten en negen vaste bruggen van Raadhuisstraat tot Mercatorplein. De bruggen zijn zo’n 100 jaar oud en in slechte staat. De bruggen worden constructief helemaal vernieuwd, maar behouden hun monumentale uiterlijk. De monumentale onderdelen worden gerestaureerd en teruggeplaatst. Het werk gebeurt in een zogenaamde 'corridoraanpak', waarbij in dit geval negen bruggen op rij in één aanpak worden vernieuwd zodat in één keer de hele route wordt veiliggesteld. In de straten is tevens weinig ruimte voor alle soorten verkeer. Deze krijgen daarom een nieuwe inrichting, met meer ruimte voor voetgangers, fietsers, de tram en groen. De vernieuwing van de bruggen en straten op de route van Raadhuisstraat tot Mercatorplein wordt in bouwteamverband voorbereid door Mobilis, Dura Vermeer en de gemeente Amsterdam.