Vernieuwing emplacement Amersfoort West door Dura Vermeer-Movares
Foto's door: Gerrit Serne
John Voppen, CEO van ProRail, en Remko Uenk, directeur bij Dura Vermeer, hebben hun handtekening gezet onder de gezamenlijke uitvoering van project Amersfoort West. Binnen dit project wordt in 2023 en 2024 het emplacement aan de westzijde van station Amersfoort Centraal ontknoopt en opnieuw ingericht. “Een belangrijke mijlpaal op weg naar een veiliger, duurzamer en toekomstbestendig spoor,” aldus John Voppen.
Kilometers spoor vernieuwd
In totaal wordt er binnen het project bijna vijf kilometer spoor vernieuwd. De sporen worden ontknoopt, wissels vernieuwd en minder wissels teruggeplaatst. De treinbeveiliging en de kabels en leidingen worden tot ver buiten Amersfoort vernieuwd. Gaswisselverwarming wordt vervangen door duurzame elektrische wisselverwarming. Het opstelspoor voor de PON-trein (de autotrein die driemaal per week auto's en onderdelen vervoerd) wordt verlengd, waardoor de overweg bij de Soesterweg minder lang dicht is. En ten slotte wordt het perron bij spoor 1 op de juiste hoogte gebracht. “Een flinke klus waar we graag onze schouders onder zetten,” vertelt Remko Uenk.
Ondertekening emplacement Amersfoort West
1,5 minuut sneller
De eerste voorbereidende werkzaamheden vinden al in 2023 plaats tijdens een aantal weekenden, maar in 2024 staan de grootste werkzaamheden gepland. “Tijdens die zomervakantie werken we zeven weken dag en nacht door. We hebben bij deze werkzaamheden veel aandacht voor de veilige uitvoering. Zorgvuldigheid hierin is voor ons als ProRail en de aannemer heel belangrijk”, licht John Voppen toe. “Het is ook echt een grote klus met veel impact. Zowel de direct omwonenden als de reizigers gaan dat merken. Maar er komt ook een hoop voor terug. Het spoor wordt minder storingsgevoelig en de doorstroom verbetert. Daardoor zijn reizigers vanuit Utrecht Centraal straks 1,5 minuut sneller in Amersfoort. Dat biedt een betere aansluiting op treinen richting het noorden, waardoor de totale reistijd ook korter wordt.”
Eerst oost, dan west
In 2020 en 2021 is de oostkant van Amersfoort al aangepakt. Tot aan station Schothorst zijn de sporen vernieuwd en vervangen, zijn er in totaal 55 wissels aangepakt en hun aantal met 14 teruggebracht. Ook daar was Dura Vermeer de uitvoerende partij. “Met de kennis die we in Oost, maar ook tijdens andere werkzaamheden in Amersfoort hebben opgedaan, kennen we het werkgebied inmiddels erg goed. We zijn er trots op dat wij nu ook de vernieuwing van Amersfoort West mogen uitvoeren,” aldus Remko Uenk.