Vorige
Nieuws

Vierweekse afsluiting Heinenoordtunnel volgens planning verlopen

Dura Vermeer verzorgt samen met SPIE Nederland en SWARCO de renovatie van de Heinenoordtunnel in de A29 binnen een strakke doorlooptijd. Dit doen ze in de bouwcombinatie Savera III. Rijkswaterstaat gunde de opdracht eind 2020 aan de bouwcombinatie op basis van de beste prijs-kwaliteitverhouding. Na veel voorbereidende werkzaamheden en weekenden en nachten doorwerken is een belangrijke mijlpaal bereikt: de Heinenoordtunnel kan weer open na een afsluiting van vier weken waarin onder andere het middentunnelkanaal is gebouwd en het asfalt vernieuwd.

4 weken volledige afsluiting

De Heinenoordtunnel is vier weken volledig afgesloten geweest voor verkeer om renovatiewerkzaamheden uit te voeren. (Brom)fietsers en voetgangers konden gebruik maken van de fietsbuis van de naastgelegen Tweede Heinenoordtunnel. Nood-en hulpdiensten konden er bij spoedgevallen ook door, net als de lijnbussen. Het overige verkeer kon via renovatieheinenoordtunnel.nl de actuele reistijden van de omleidingsroutes bekijken. 

De werkzaamheden in de zomerafsluiting van 2023

De Heinenoordtunnel is na meer dan 50 jaar intensief gebruik aan een renovatie toe. We bouwden een middeltunnelkanaal met betonnen elementen, vernieuwden het wegdek, brachten ledverlichting aan, achter de schermen vernieuwden we de technische installaties in de tunnelbuizen en ook de dienstgebouwen hebben een nieuwe kleur gekregen. De Heinenoordtunnel had nog geen middentunnelkanaal. Met het aanbrengen hiervan is een grote mijlpaal binnen het project bereikt om de vluchtveiligheid te verhogen en toekomstige hinder door werkzaamheden te minimaliseren. Het middentunnelkanaal omvat onder andere een vluchtroute en de kabels van de tunnelinstallaties.

Oostbuis

Foto’s genomen op 24 augustus 2023. De oostbuis is net (18 en 20 aug) geasfalteerd.

Westbuis

In de westbuis is op 24 en 26 aug 2023 ons asfaltteam bezig met het aanbrengen van het asfalt.

Snelle uitvoering dankzij mock-up en digital twin van het middentunnelkanaal

Om zo efficiënt mogelijk te kunnen werken tijdens deze afsluiting van de tunnel en daarna, voerden we veel voorbereidende werkzaamheden uit. Zo bouwden we een digital twin. Een soort van virtueel tweelingbroertje van de echte Heinenoordtunnel. Rick Boers, BIM regisseur, vertelt hierover: “Dat is een digitale representatie van de fysieke tunnel, weergegeven in een game-engine, die we samen met onze partner Infranea ontwikkelde. Deze is bedoeld om vooraf te controleren of de werkzaamheden die we van plan zijn uit te voeren ook mogelijk zijn. Maar ook om situaties, zoals calamiteiten, na te spelen en te trainen hoe hiermee om te gaan.”

Daarnaast is er ook een mock-up gebouwd van een deel van het middentunnelkanaal op het bouwterrein naast de tunnel. Met deze proefopstelling heeft het bouwteam al kunnen oefenen om de werkzaamheden in de tunnel zo efficiënt en zo snel mogelijk te kunnen uitvoeren. Ook de vluchtdeuren en installaties zijn vooraf al gebouwd en getest. In de tunnel is het middentunnelkanaal vervolgens in vier weken opgebouwd. Allereerst zijn de onder-elementen geplaatst. Toen het eerste stuk van pak hem beet 100 meter stond, zijn de vloeren geplaatst, toen de boven-elementen en alle installaties daarop, enzovoort. Op deze manier is keihard gewerkt om in een treintje het hele middentunnelkanaal in vier weken gereed te hebben.

Innovatief systeem voor de bediening, besturing en bewaking van de tunnel

Naast de renovatie ontwikkelden we ook een generiek en herbruikbaar systeem voor de bediening, besturing en bewaking van de tunnel, 3BT. Het systeem is voor het eerst ontwikkeld voor de Heinenoordtunnel. Met de ontwikkeling van het 3BT doet Rijkswaterstaat ervaring op in het standaardiseren van AI in tunnels. Met deze ontwikkeling onderzoekt Rijkswaterstaat de komende periode de optimale wijze van standaardiseren van 3B functionaliteiten in tunnels.


Over de renovatie Heinenoordtunnel

Veel bruggen, tunnels en viaducten stammen uit de jaren ‘50 en ‘60 zijn toe aan vervanging of renovatie. De Heinenoordtunnel stamt uit 1969. De tunnel is een belangrijke spil in de bereikbaarheid van de regio Hoeksche Waard en een belangrijke schakel in de A29, de route van West-Brabant naar Rotterdam en de route tussen de havens van Antwerpen en Rotterdam en vice versa. Er rijden dagelijks circa 110.000 voertuigen door de tunnel. De Heinenoordtunnel is de eerste van in totaal acht tunnels in Zuid-Holland die gerenoveerd worden. De feitelijke renovatie is gestart met de bouw van het middentunnelkanaal in 2023. De renovatie duurt tot eind 2024 wanneer de nieuwe installaties de functies van de bestaande installaties overnemen. De renovatie van de andere zeven tunnels vindt plaats na 2024.

1
5
Deel deze pagina

Maak meer carrièrestappen

Bekijk onze openstaande vacatures of lees meer over onze projecten.