Vlog: Vehicle to Load-technologie krijgt plek op meer bouwplaatsen Dura Vermeer
Als vervolg op de Vehicle to Load pilot eind vorig jaar hebben Dura Vermeer en Hyundai recent een vervolgpilot uitgevoerd. Dit keer werd met name gekeken naar het gedrag van medewerkers om emissieloos te kunnen werken. De resultaten van deze duurzame innovatie zijn positief, waardoor Dura Vermeer en Hyundai de samenwerking voortzetten en de aggregaat-vervanger in de toekomst vaker te zien is op bouwplaatsen van Dura Vermeer.
Hyundai stelde wederom de Hyundai IONIQ 5 ter beschikking voor deze pilot. Deze state-of-the-art batterij-elektrische auto is voorzien van de allernieuwste Vehicle to Load (V2L)-technologie. Deze technologie maakt het mogelijk om de energie van de batterij te gebruiken om andere elektrische apparaten van stroom te voorzien.
Vlogger Joshua kwam langs tijdens de pilot
Gedrag
Tijdens de eerste pilot in oktober 2021 werd duidelijk dat de techniek prima werkt. Voor het realiseren van een emissieloze bouwplaats zijn echter ook andere factoren van belang, zoals gedrag van medewerkers. Daarom hebben twee medewerkers van Dura Vermeer in deze vervolgpilot niet een week, maar een maand lang in een Hyundai IONIQ 5 gereden en hun bouwketen voorzien van energie. Op deze manier konden zij goed beoordelen welke gedrags- of cultuurverandering vereist is om in 2025 volledig emissieloos te werken. Geconcludeerd werd dat de Hyundai IONIQ 5 deze totale energievraag prima aankan en er geen grote omslag qua werkwijze of denken nodig is om deze techniek op de bouwplaats toe te passen.
Ruim voldoende vermogen
Jaarlijks een flinke CO2-besparing mogelijk
Emissieloze bouwplaatsen
Naar aanleiding van het Klimaatakkoord, het Schone Lucht Akkoord en de stikstofproblematiek moeten emissies drastisch worden gereduceerd. Daardoor worden vanaf 2025 en 2026 in tenminste 27 grote steden emissieloze zones ingesteld voor stadslogistiek. Dit heeft evenredige impact op bouwlogistiek bij binnenstedelijk werk. Dura Vermeer heeft daarom besloten vanaf 2025 emissieloos te werken in binnensteden. Dit gebeurt al door te werken vanuit centrale hubs om transportbewegingen te reduceren, zoveel mogelijk elektrisch materieel in te zetten en zonne-energie op te wekken voor mobiele oplaadcontainers en duurzame bouwketen. De inzet van elektrische auto’s met Vehicle 2 Load-technologie is een mooie volgende stap richting het waarmaken van deze ambitie.