Vorige
Nieuws

Vlog: Vehicle to Load-technologie krijgt plek op meer bouwplaatsen Dura Vermeer

Vehicle to Load bouwplaats Dura Vermeer (2)

Als vervolg op de Vehicle to Load pilot eind vorig jaar hebben Dura Vermeer en Hyundai recent een vervolgpilot uitgevoerd. Dit keer werd met name gekeken naar het gedrag van medewerkers om emissieloos te kunnen werken. De resultaten van deze duurzame innovatie zijn positief, waardoor Dura Vermeer en Hyundai de samenwerking voortzetten en de aggregaat-vervanger in de toekomst vaker te zien is op bouwplaatsen van Dura Vermeer.

Hyundai stelde wederom de Hyundai IONIQ 5 ter beschikking voor deze pilot. Deze state-of-the-art batterij-elektrische auto is voorzien van de allernieuwste Vehicle to Load (V2L)-technologie. Deze technologie maakt het mogelijk om de energie van de batterij te gebruiken om andere elektrische apparaten van stroom te voorzien.

Vlogger Joshua kwam langs tijdens de pilot

Gedrag

Tijdens de eerste pilot in oktober 2021 werd duidelijk dat de techniek prima werkt. Voor het realiseren van een emissieloze bouwplaats zijn echter ook andere factoren van belang, zoals gedrag van medewerkers. Daarom hebben twee medewerkers van Dura Vermeer in deze vervolgpilot niet een week, maar een maand lang in een Hyundai IONIQ 5 gereden en hun bouwketen voorzien van energie. Op deze manier konden zij goed beoordelen welke gedrags- of cultuurverandering vereist is om in 2025 volledig emissieloos te werken. Geconcludeerd werd dat de Hyundai IONIQ 5 deze totale energievraag prima aankan en er geen grote omslag qua werkwijze of denken nodig is om deze techniek op de bouwplaats toe te passen.

Vehicle to Load bouwplaats Dura Vermeer (3)

Ruim voldoende vermogen

De gemiddelde stroomvraag van een standaard bouwkeet ligt tussen de 6 tot 8 kWh per dag. De eerdere pilot toonde al aan dat dat het accupakket van de auto, in combinatie met het maximale vermogen van de bouwkeet, ruim voldoende is voor dagelijks woon-werkverkeer en de stroomvoorziening op de bouwplaats. Ook in deze pilot was dit een maand lang het geval. Achter de Hyundai IONIQ 5 kan tevens een aanhanger worden gehangen tot 1.600 kilogram, wat een groot voordeel is op de bouwplaats.

Vehicle to Load bouwplaats Dura Vermeer (1)

Jaarlijks een flinke CO2-besparing mogelijk

Met de inzet van de Vehicle to Load-technologie in elektrische auto’s kan jaarlijks veel CO2- uitstoot worden bespaard. Deze tweede pilot, die werd gedaan met een traditionele bouwkeet, toonde aan dat dit maar liefst een besparing van 2.341 ton CO2 -uitstoot per jaar kan opleveren voor de bouwplaatsen van Dura Vermeer.

Emissieloze bouwplaatsen

Naar aanleiding van het Klimaatakkoord, het Schone Lucht Akkoord en de stikstofproblematiek moeten emissies drastisch worden gereduceerd. Daardoor worden vanaf 2025 en 2026 in tenminste 27 grote steden emissieloze zones ingesteld voor stadslogistiek. Dit heeft evenredige impact op bouwlogistiek bij binnenstedelijk werk. Dura Vermeer heeft daarom besloten vanaf 2025 emissieloos te werken in binnensteden. Dit gebeurt al door te werken vanuit centrale hubs om transportbewegingen te reduceren, zoveel mogelijk elektrisch materieel in te zetten en zonne-energie op te wekken voor mobiele oplaadcontainers en duurzame bouwketen. De inzet van elektrische auto’s met Vehicle 2 Load-technologie is een mooie volgende stap richting het waarmaken van deze ambitie.

Deel deze pagina

Vragen? Onze specialisten helpen je graag!