Vorige
Nieuws

Weer veilig door de Coentunnel van en naar Amsterdam

Coentunnel Amsterdam

De Coentunnel nabij Amsterdam was afgesloten voor verkeer om diverse onderhoudswerkzaamheden uit te voeren. Het wegdek vanaf afslag S101 naar de open tunnelbak van de Coentunnel (Oost 2 buis) was zowel aan de zuid- als aan de noordzijde in slechte staat en toe aan onderhoud. De werkzaamheden hoorden bij een werkpakket dat naar voren is geschoven door Rijkswaterstaat en Taskforce Infra.

Vrijdagavond 23 oktober is gestart met het frezen van het wegdek. ‘Die avond begonnen we met een grote uitdaging’, vertelt Lucien van der Heijden, projectcoördinator bij Dura Vermeer Infra Assetmanagement. De toplaag werd gefreesd, maar in verband met de vele lussen in de freesvakken was de kans op schade aanzienlijk aanwezig. Bij het wegdek met de tweelaags-zoab was de kans dat deze geraakt zouden worden klein, maar in de open tunnelbak met eenlaags zoab zeer groot. Om deze schade direct te kunnen herstellen stonden er vier zaagwagens paraat, inclusief prefab lussen welke gereed in opslag lagen. Deze wagens zijn wel ingezet, maar minimaal. Er is +/- 200 meter meer gefreesd dan noodzakelijk. Dat stuk wegdek hoefde nog niet vervangen te worden, maar om in de toekomst een complete afsluiting of een extra fasering te voorkomen is dit alvast meegenomen.

Zaterdag en zondag is vervolgens geasfalteerd met vier asfaltsets tegelijk. Omdat de open tunnelbak een wegdek heeft met eenlaags zoab en buiten de tunnel een vak SMA en dan weer een tweelaags zoab, moest de asfaltset tussendoor schoongemaakt en opnieuw ingesteld worden.

Asfalteren met een uitdaging

Veiligheid in de bochten

Naast het frezen en asfalteren is ook alvast gestart met de “beruchte” overgangsboog van de Coentunnel naar de A8. Diverse automobilisten schieten hier uit de bocht omdat er een schrikmoment in zit. De belijning loopt niet vloeiend waardoor een stuurcorrectie nodig is. Tijdens deze weekendwerkzaamheden is gestart met het aanpassen van de geleiderails (700m) en grondverbeteringen. In week 46 wordt de bocht weer uit het verkeer gehaald en voorzien van een nieuwe deklaag en een aangepaste belijning (configuratie) zodat de vele ongevallen in de toekomst worden voorkomen.  

Taskforce Infra

De infrabranche staat dit jaar een teruggang in omzet van zo’n 8 tot 10 procent te wachten, becijferde het Economisch Instituut voor de Bouwnijverheid eind augustus. En voor volgend jaar zijn de vooruitzichten niet veel beter. Die sombere cijfers waren te verwachten; door de problematiek rondom PAS en PFAS werd steeds meer werk uitgesteld. Corona deed daar nog eens een schepje bovenop. Op initiatief van de branche, het ministerie en Rijkswaterstaat werd de Taskforce Infra in het leven geroepen waarin de hele markt was vertegenwoordigd én Rijkswaterstaat. De Taskforce Infra keek naar het versnellen van lopende contracten en de grote aanbestedingen die nog niet op de markt waren gezet. Bij de achterban van de brancheorganisaties én binnen RWS werd geïnventariseerd welke projecten en werkzaamheden versneld zouden kunnen worden en hoe dat zou moeten gebeuren. Alle bovengenoemde werkzaamheden zijn naar voren gehaald samen met de taskforce.

Lees meer van Dura Vermeer Infra Assetmanagement Bekijk werkmaatschappij
Deel deze pagina

Vragen? Onze specialisten helpen je graag!